Abstract | Glazba je sastavni dio ţivota: ima veliki utjecaj na ĉovjeka, a posebice pomaţe u radu s uĉenicima s teškoćama. U općem odgoju i obrazovanju oduvijek je postojala prisutnost glazbe. Uĉitelji kroz nastavne aktivnosti nastave Glazbene kulture imaju mogućnost pomoći uĉeniku s teškoćama pri razvijanju njegovih sposobnosti, a osobito u socijalizaciji. Kroz nastavne aktivnosti nastave Glazbena kultura uĉenici stjeĉu iskustvo samostalnog izraţavanja, razvijaju se na podruĉju društveno-emocionalnog razvoja te se uĉenicima, upoznavanjem kulturnih razliĉitosti, posvješćuje prihvaćanje razliĉitosti oko sebe. Rad u grupi na nastavi Glazbene kulture pomaţe uĉenicima s teškoćama steći prijateljstva. Zbog toga se moţe reći kako je glazba naĉin (pomoć) sveobuhvatnog pristupa. Glazbena terapija uĉenicima s teškoćama sluţi za opuštanje, poboljšanje motoriĉke koordinacije, poticanje samopouzdanja i samopoštovanja, poboljšanje govora, komunikacije i socijalizacije. U sadrţaj glazbene terapije ubraja se aktivno i pasivno slušanje glazbe, pjevanje, pokret, rad s instrumentima, razliĉite vrste improvizacije i sl. Glazba moţe imati ulogu sredstva komunikacije u radu s uĉenicima s teškoćama. Ujedno odraţava djeĉje misli, osjećaje i doţivljaje, ali sluţi i kao pomoć u razvoju sposobnosti i psihiĉkih funkcija uĉenika. Glazbenom terapijom zadovoljavaju se djetetove fiziĉke, psihiĉke, emocionalne i socijalne potrebe. Metode i pristupi ukljuĉivanja uĉenika s teškoćama u glazbenu aktivnost imaju znaĉajan terapeutski uĉinak. Znanstvena istraţivanja pokazala su da glazba utjeĉe na povećanje kognitivnih sposobnosti, na psihomotoriku i na socijalni i emocionalni razvoj djeteta. Dosadašnja istraţivanja takoĊer pokazuju da Orffova metoda, Musica Medica metoda, Kreativna glazboterapija te Bonny metoda imaju pozitivan utjecaj na razvoj uĉenika s teškoćama. Glazboterapija se u Hrvatskoj u suvremenom smislu pojavljuje krajem 20. stoljeća, a samim time pojavljuje se i potreba i pokušaj zapošljavanja u specifiĉnim bolniĉkim odjelima. Nemogućnost zapošljavanja smatra se kao najveći problem glazbene terapije u Hrvatskoj. |
Abstract (english) | Music is a big part of our lives - it has great influence on people and is especially useful when it comes to dealing with special needs students. Music has always been present in general upbringing and education. During classes, Music teachers have the ability to help special needs students to develop their social skills. Moreover, during these classes, students acquire the experience of self-expression, they develop socially and emotionally and by learning about cultural differences, they learn to accept those differences. Team work in Music class helps special needs students to make friends. This is the reason music can be considered a comprehensive approach regarding this matter. Music therapy for special needs students can be used for relaxing, developing motor skills, boosting self-confidence and self-respect and developing speech, communication and social skills. Music therapy includes active and passive listening, singing, movement, playing some music instrument, various kinds of improvisation, etc. Music can also be used as means of communication for special needs students. Furthermore, it reflects children's thoughts, feelings and experiences and it helps with the development of their skills and mental functions. Music therapy meets children's physical, mental, emotional and social needs. Methods and approaches used to engage these students in some musical activity have therapeutic effects. Scientific researches show that music positively affects cognitive skills, psychomotor activities and children's social and emotional development. Researches also show that Orff's method, Musoca Medica method, Creative music therapy and Bonny method all have positive effects on special needs students' development. Contemporary music therapy has been practiced in Croatia since the end of 20th century and it has become a part of some hospital wards. Major problem for music therapy is the inability to find employment that therapists face. |