Abstract | Ples je jezik urođen svim ljudskim bićima koji ga razumiju bez upotrebe govora pa se svaki pojedinac na jedinstven način izražava vlastitim tijelom. Osnovu plesnih struktura čine prirodni oblici kretanja, a uz njih se još ubrajaju i dječji plesovi te jednostavne forme narodnih i društvenih plesova. Obrazovni je cilj plesnih struktura razvijati kod djece estetsku kulturu pokreta u svim njezinim dijelovima, a to su lijepo držanje tijela, orijentacija u prostoru, izražajnost i emocionalnost u pokretu; glazbena izražajnost (takt, ritam, tempo, dinamika, melodija); osjećaj odnosa tona i pokreta te slobodna kreativnost pokreta i glazbe. Nadalje, ples ima pozitivan utjecaj na razvoj brojnih sposobnosti kod djece poput osjećaja za ritam, ljepotu izvođenja pokreta i dr. Potiče neovisnost, inicijativu i samopoštovanje, ali doprinosi i obogaćivanju procesa poučavanja i učenja kao i stjecanju kognitivnih, psihomotoričkih i socioemocionalnih vještina. U slobodnoj igri dijete pokazuje prirodni smisao za ritam pa upravo izvođenje različitih pokreta i kretnji, koji su praćeni glazbom, doprinosi razvoju koordinacije i estetskog osjećaja. Ples je najprimjerenija aktivnost za djecu predškolske dobi jer ima pozitivan utjecaj na njihov cjelokupni razvoj. Uz to je uloga odgojitelja, kao značajnog poticajnog faktora, od iznimne važnosti. Odgojitelji trebaju biti svjesni da ne mogu ništa doživjeti umjesto djece, već da mogu pripremiti teren i motivirati djecu da u plesu ne „prolaze kroz pokrete“, odnosno da se ne trude samo odraditi pokrete kako bi zadovoljili formu, već da istinski uživaju kako bi plesne aktivnosti imale sve pozitivne učinke. Da bi djeca u potpunosti doživjela ples, ona trebaju razviti osjećaj da iskustvo plesa i osmišljavanja plesa pripada upravo njima. Naposljetku, važno je stvarati najbolje moguće uvjete za razvoj djetetovih sposobnosti, kao i omogućiti djetetu da svoje potencijale iskušava i ostvaruje ovdje i sada, a ne čekajući neko drugo vrijeme. |
Abstract (english) | Dance is an innate language for all human beings who understand it without using speech, so each individual is expressed in a unique way by his own body. The basics of dance structures are natural forms of movement, including children's dances and simple forms of folk and social dances. The educational goal of dance structures in children is to develop an aesthetic culture of movement in all its parts, such as nice posture of body, orientation in space, expression-emotion in movement; musical expression (stroke, rhythm, tempo, dynamics, melody); feeling of the relationship between tone and movement and free creativity of movement and music. Furthermore, the dance has a positive impact on the development of numerous abilities in children, such as a sense of rhythm, the beauty of moving, etc. It encourages independence, initiative and self-esteem, but it also contributes to enriching the teaching and learning processes as well as to acquiring cognitive, psychomotor and socio-emotional skills. In a free game, the child shows a natural sense of rhythm, so that the implementation of various movements and movements, accompanied by music, contributes to the development of coordination and aesthetic feeling. Dance is the most appropriate activity for preschool children because it has a positive impact on their overall development. In addition, the role of educators, as a significant incentive factor, is of paramount importance. Teachers should be aware that they cannot experience anything instead of children, but that they can prepare the ground and motivate children not to “go through movements” in dance, that is, not only do they try to do movements in order to satisfy the form, but to genuinely enjoy the dance activities in order to have all the positive effects. For children to have a full dance, they need to develop the feeling that the experience of dance and dance design belongs to them. Finally, it is important to create the best possible conditions for the development of children's abilities, as well as to enable the child to try and realise its potentials here and now, rather than waiting for another time. |