Abstract | Zbog kompleksnosti igre, njezine definicije imaju širok doseg, međutim sam njezin sinonim,
temeljna aktivnost, svjedoči o tome koliko je ona bitna za emocionalni, socijalni, motorički i
kognitivni razvoj. Brojne su klasifikacije igre, uzimajući u obzir spoznajnu i društvenu razinu
te elemente razvoja, a mnoštvo tradicijskih igara može se definirati unutar postojećih podjela.
Tradicija označava predaju, prenošenje vrijednosti, običaja i kulture, a igra je jedan od načina
očuvanja tradicije. Tradicijska igra dio je kulturnog naslijeđa naših predaka i pruža uvid u
kulturu, običaje i rituale zajednice u kojoj je nastala i time čini sastavni dio kulturne baštine.
Obilježavaju je jednostavnost i skromnost pri interpretaciji, te korištenje prirodnina i
dostupnih tradicijskih igračaka. U prošlosti se često događalo da zbog oskudice djeca koriste
uobičajene objekte kao igračke, međutim upravo je ta činjenica obilježila tradicijske igračke
kao odgojni instrument, koji potiče cjelokupan razvoj djeteta. Unatoč dostupnosti modernih
igračaka, današnja djeca pokazuju veliki interes i želju za istraživanjem kada se nađu u
kontaktu s tradicijskim igrama i igračkama. Doprinos tradicijske igre u razvoju djeteta
neizmjeran je, jer one pozitivno utječu na sve aspekte razvoja, uključujući povećanje
motivacije i akademskih postignuća, što ih čini vrijednima i u periodu ranog i predškolskog
odgoja i obrazovanja. Bilo da se radi o Dječjoj Alki, korčulanskim „plongama“, igri
„franjama“ ili „školici“, jedno je sigurno: tradicijska igra potiče učenje, autonomiju,
kreativnost, sveobuhvatni razvoj djeteta, dok istovremeno njeguje kulturu i baštinu, kao
unikatne odrednice zajednice u kojoj je nastala. |
Abstract (english) | Due to the complexity of play, its definitions have a wide reach, however its synonym, the
fundamental activity, testifies to how important it is for emotional, social, motor and
cognitive development. There are numerous classifications of play, considering cognitive and
social level and elements of development and many traditional games can be defined within
the existing classifications. Tradition means passing on values, customs and culture, and play
is one of the ways of preserving tradition. Traditional play is part of the cultural heritage of
our ancestors and provides an insight into the culture, customs and rituals of the community
in which it was created and thus forms an integral part of the cultural heritage. It is
characterized by simplicity and modesty in performance, as well as the use of natural
materials and available traditional toys. In the past, it often happened that due to scarcity,
children used ordinary objects as toys, but this very fact characterized traditional toys as an
educational instrument, which encourages the overall development of the child. Despite the
availability of modern toys, today's children show great interest and desire to explore when
they come into contact with traditional games and toys. The contribution of traditional play in
the development of a child is immeasurable, because it positively affects all aspects of
development, including increasing motivation and academic achievements, which makes
them valuable in primary education as well. Whether it's Dječja Alka, Korčulas plonge, franje
or školica, one thing is certain: traditional play encourages learning, autonomy, creativity,
comprehensive development of the child, while at the same time nurturing culture and
heritage, as unique determinants of the community in which it was created. |