Abstract | Svrha ovog rada jest prikazati i istražiti rastući problem ovisnost o digitalnim tehnologijama kod adolescenata. Rad uključuje jasni i sažeti pregled vrsta ovisnosti o tehnologijama, kao i definicije same digitalne ovisnosti. Također, istražujući definicije ovog poremećaja rad pojašnjava karakteristike ovisnosti o medijima kod djece i učenika srednje dobi, s posebnim naglaskom na istraživanje ovisnosti o internetu, društvenim mrežama i televiziji. Analizira se i objašnjava životno razdoblje adolescencije zajedno sa svim karakteristikama i socijalnim okruženjem djece i mladih za vrijeme njihovog intenzivnog razvoja. Štoviše, opisani su i navedeni brojni negativni utjecaji digitalnih tehnologija na adolescente, njihovu obitelj i okolinu. Ovaj rad posebno se fokusira na pružanje podrške adolescentima i sprječavanje ovisničkog ponašanja kroz prevenciju medijske ovisnosti. Na temelju istraživanja, preporuka i prikupljenih podataka u radu su predstavljeni prijedlozi za planiranje prevencije ovisnosti koji su prvenstveno namijenjeni adolescentnim ovisnicima o tehnologiji, ali i roditeljima te odgojno-obrazovnim djelatnicima i učiteljima. Provođenje prevencije trebalo bi se provoditi na svim poljima istovremeno, kako u obrazovnim institucijama, tako i u obiteljskom te socijalnom okruženju adolescenata da bi se prevencija digitalnih ovisnosti ostvarila na razini cjelokupnog sustava. |
Abstract (english) | The purpose of this paper is to present and explore the growing issue of digital technology addiction among adolescents. The paper includes a clear and concise overview of the types of technology addictions, as well as definitions of digital addiction itself. Additionally, by exploring the definitions of this disorder, the paper explains the characteristics of media addiction in children and middle-aged students, with a particular focus on research into internet addiction, social media, and television. The adolescent phase of life is analyzed and explained, along with all its characteristics and the social environment of children and youth during their intense development. Furthermore, numerous negative impacts of digital technologies on adolescents, their families, and surroundings are described and outlined. This paper specifically focuses on providing support to adolescents and preventing addictive behavior through media addiction prevention. Based on research, recommendations, and collected data, the paper presents proposals for addiction prevention plans, primarily aimed at adolescent technology addicts, but also at parents, educators, and teachers. Preventive measures should be implemented simultaneously across all areas, both in educational institutions and within the family and social environments of adolescents, in order to achieve system-wide prevention of digital addiction. |