Abstract | Socio-emocionalna kompetencija jedna je od kompetencija nužnih za djetetov cjeloviti razvoj,
a odnosi se na skup vještina, znanja i stavova koji djeci omogućuje jasnije i prihvatljivije
izražavanje emocija, misli i želja, uspostavljanje i održavanje kvalitetnih odnosa sa vršnjacima
i odraslima te uspješno prihvaćanje promjena u svakodnevnom životu (Cohen i sur., 2005;
Curby i sur., 2015; Starc i sur., 2004;Vranjican i sur., 2019). Naime, socio-emocionalni razvoj
uvelike ovisi o djetetovim individualnim karakteristikama te o okolini u kojoj odrasta (BrajšaŽganec,
2003; Ljubetić i sur., 2019), stoga je vrlo važno da odrasli u neposrednoj dječjoj
okolini razumiju i prepoznaju dječje razvojne potrebe te svakom djetetu pristupaju individualno
kako bi im omogućili cjelovit razvoj, a samim time i razvoj socio-emocionalne kompetencije
(Ljubešić, 2005; McLaughlin i sur.,2017; Mikolajczak i sur., 2015; MunjasSamarin i Takšić,
2009).
U radu se prikazuje akcijsko istraživanje provedeno od 2. svibnja do 14. lipnja 2024. godine s
ciljem unaprjeđenja socio-emocionalne kompetencije djece predškolske dobi. Istraživanje je
provedeno s djecom u dobi od 4 do 7 godina u jednoj odgojno-obrazovnoj skupini u Makarskoj
(N=20), a primijenjena je kombinirana metodologija. Podatke za utvrđivanje inicijalnog i
finalnog stanja prikupila je odgojiteljica postupkom procjenjivanja popunjavanjem upitnika za
procjenu socio-emocionalnih vještina unutar pojedinih domena socio-emocionalne
kompetencije (integrirano i prilagođeno prema CASEL, 2003). Tijekom etape djelovanja s
djecom su provedene planirane aktivnosti koje potencijalno doprinose razvoju socioemocionalne
kompetencije, a podatci su prikupljani postupkomsustavnog promatranja i rada
na dokumentaciji(snimanjem i fotografiranjem djece u aktivnostima te bilježenjem u
istraživački dnevnik).
Rezultati istraživanja pokazali su povećano zajedništvo u skupini, povećanu samostalnost
tijekom rješavanja konfliktnih situacija, učestalije asertivno komuniciranje te smanjenje
agresivne komunikacije među djecom. Dobiveni rezultati potvrđuju stajalište brojnih autora
(Jurčević Lozančić, 2016; Louge, 2007; Markuš, 2010; Miljković i Rijavec, 2012; Mlinarević
i Tomas, 2010; Putarek i sur., 2015; Sili i Drenjančević, 2023; Vasta i sur., 2005) o mogućnosti
utjecaja na socio-emocionalnu kompetenciju djece, odnosno da socio-emocionalna
kompetencija djecenije urođena i nepromjenjiva, već je u njenom razvoju vrlo važan utjecaj
odraslih. |
Abstract (english) | Socio-emotionalcompetenceis one ofthemost importantcompetencies for theholistic
development ofpreschoolchildren. Itrefers to a set ofskills, knowledge,
andattitudesthatenablechildren to expresstheiremotions, thoughts, andwishes more
clearlyandacceptably, developandsustainqualityrelationshipswithpeersandadults,
andsuccessfullyadapt to changesindailylife (Cohen etal., 2005; Curbyetal., 2015; Starc et al.,
2004;Vranjicanetal., 2019). Children'ssocio-emotional development depends on
theirindividualcharacteristicsandtheenvironmentinwhichtheygrowup (Brajša-Žganec, 2003;
Ljubetić etal., 2019).Therefore, itiscrucial for adultsinthechild'senvironment to
understandandrecognizethechildren'sdevelopmentalneedsand to
approacheachchildindividually to ensuretheirholistic development, includingthe development
ofsocio-emotionalcompetence (Ljubešić, 2005; McLaughlinetal., 2017; Mikolajczaketal.,
2015; MunjasSamarin&Takšić, 2009).
Thestudypresentsanactionresearchimplementedin 2024 from May 2nd to June
14thtoimprovethesocio-emotionalcompetenceofpreschoolchildren.
Theresearchinvolvedchildrenaged 4 to 7 yearsin one educationalgroupin Makarska (N=20). In
thisstudy, a mixedmethod designwasapplied.The data for
determiningtheinitialandfinalstateswerecollectedbythepreschoolteacherthroughthecompletion
of a questionnaireassessingsocio-emotionalskillswithinspecificdomainsofsocioemotionalcompetence
(integratedandadaptedaccording to CASEL,
2003).Duringtheactionphase, plannedactivitiesaimed at potentiallycontributing to the
development ofsocio-emotionalcompetencewereconducted.Data
werecollectedbyusingsystematicobservationanddocumenting
(recordingandphotographingchildrenduringactivities, andwriting notesin a researchjournal).
Theresearchresultsshowedimprovedsolidaritywithinthegroup,
improvedindependenceinresolvingconflicts, more frequentassertivecommunication, and a
reductioninaggressivecommunicationamongchildren.Theresultsconfirmtheviewsofnumerousa
uthors (Jurčević Lozančić, 2016; Louge, 2007; Markuš, 2010; Miljković &Rijavec, 2012;
Mlinarević &Tomas, 2010; Putareketal., 2015; Sili &Drenjančević, 2023; Vastaetal.,
2005)regardingthepotential influence on children'ssocio-emotionalcompetence,
emphasizingthatitisnotinnateandunchangeable but significantlyinfluencedbyadults. |