Abstract | Održivi razvoj postao je ključan koncept u mnogim područjima širom svijeta, uključujući i odgoj i obrazovanje. Iako je teorijsko razumijevanje održivosti važan prvi korak, sve veća je potreba za njegovom praktičnom primjenom. U ovom diplomskom radu, teorijski dio obuhvaća objašnjenje pojma održivog razvoja te njegovu implementaciju u obrazovni sustav. Zatim, opisan je kurikulum nastavnog predmeta Priroda i društvo, kao i međupredmetna tema Održivi razvoj uz naglasak na njihovu međusobnu povezanost. Nakon teorijskog dijela predstavljeni su primjeri dobre nastavne prakse, odnosno aktivnosti koje se provode u obrazovanju za održivi razvoj učenika razredne nastave. Na kraju, glavno pitanje koje se postavlja u ovom radu glasi: Koje eko djelatnosti se provode u razrednoj nastavi u obrazovanju za održivi razvoj te utječe li područje na kojem se škola nalazi na njihovo provođenje. Kako bi se dobili odgovori na ta pitanja, istraživanje je provedeno u četiri osnovne škole Splitsko-dalmatinske županije – gradskoj, prigradskoj, seoskoj i područnoj školi. Rezultati provedenih upitnika pokazali su kako, s obzirom na položaj škola, nema značajnih razlika u vrsti provedenih eko djelatnosti jer se u svim školama uglavnom provode 7R djelatnosti za održivi razvoj „recikliranje“ i „ponovno upotrijebiti“. Međutim, razlike su uočene u broju provedenih eko djelatnosti, u gradskoj školi provedeno je znatno više eko djelatnosti u usporedbi s prigradskom i seoskim školama, dok su seoska i područna škola zbog svoje lokacije više bile usmjerene na izvanučioničke aktivnosti. Rezultati istraživanja pokazuju kako najvažniju ulogu u njihovom planiranju i realiziranju ipak imaju učitelji koje treba dodatno obrazovati i osposobiti za kvalitetnije promicanje obrazovanja za održivi razvoj. Shodno tome, učenici postaju savjesni pojedinci koji promišljaju i djeluju na održiv način. |
Abstract (english) | Sustainable development has become a key concept in many fields worldwide, including education. While theoretical understanding of sustainability is an important first step, there is an increasing need for its practical application. In this thesis, the theoretical part encompasses an explanation of the concept of sustainable development and its implementation in the educational system. Additionally, the curriculum of the subject Nature and Society is described, as well as the cross-curricular theme of Sustainable Development, with an emphasis on their interconnection. Following the theoretical section, examples of good teaching practices are presented, specifically activities conducted in primary education for sustainable development. Finally, the main research question explored in this thesis is: What eco-activities are conducted in primary education for sustainable development, and does the location of the school influence their implementation? To answer these questions, research was conducted in four primary schools in the Split-Dalmatia County – urban, suburban, rural, and satellite schools. The results of the survey showed that, regarding the schools' locations, there are no significant differences in the types of eco-activities implemented, as all schools primarily engage in 7R activities for sustainable development, such as "recycling" and "reusing." However, differences were observed in the number of eco-activities carried out, with significantly more eco-activities conducted in the urban school compared to the suburban and rural schools, while the rural and satellite schools, due to their location, were more focused on outdoor activities. The findings indicate that the most crucial role in planning and implementing these activities lies with the teachers, who need to be further educated and trained to promote education for sustainable development more effectively, so that students can become conscientious individuals who think and act sustainably. |