Abstract | Svako narušavanje zdravlja nazivamo bolest. Mnogo je vrsta bolesti, a one koje se prenose s jedne osobe na drugu nazivamo zarazne bolesti. Zarazne bolesti od ostalih bolesti razlikujemo po njihovim karakterističnim simptomima. Tu spadaju opći algički sindrom, vrućica, poremećaji funkcija tjelesnih sustava, promjene u metabolizmu i drugi. Specifični simptomi svake zarazne bolesti omogućuju nam da ih međusobno razlikujemo. Određene zarazne bolesti, poput gripe, upale grla ili vodenih kozica, se najčešće pojavljuju u djetinjstvu i pogađaju djecu mlađe školske dobi. Svaki učitelj razredne nastave treba znati od kojih zaraznih bolesti mogu oboljeti njegovi učenici, kako te zarazne bolesti prepoznati i liječiti, i ono najvažnije kako ih spriječiti. Osim učitelja, bitno je da i učenici razvijaju svijest o važnosti očuvanja vlastitog zdravlja i o mogućim štetnim utjecajima na zdravlje. Cilj ovoga istraživanja bio je ispitati imaju li učenici mlađe školske dobi saznanja o zaraznim dječjim bolestima, postoji li razlika u saznanjima djece u drugom razredu od djece u četvrtom razredu te imaju li učenici mlađe školske dobi dobro razvijene higijenske navike. U svibnju 2017. godine, u Osnovnoj školi Manuš u Splitu, provedeno je istraživanje u kojem je sudjelovalo 144 učenika, od kojih 75 učenika drugih i 69 učenika četvrtih razreda. Kao instrument istraživanja korišten je niz zadataka objektivnog tipa (ZOT) i anonimna anketa koje su učenici samostalno i dobrovoljno ispunjali. Analizom dobivenih rezultata potvrđene su postavljene hipoteze da učenici mlađe školske dobi imaju saznanja o zaraznim bolestima, ali da su ta saznanja kod učenika četvrtih razreda bolja. Također, potvrdili smo da učenici imaju razvijene higijenske navike te da se znaju brinuti o svom zdravlju. Međutim, rezultati su pokazali i da su neke činjenice o zdravlju i zaraznim bolestima učenicima i dalje nepoznanica te da postoji određeni dio učenika koji premalo vremena provode u prirodi. Dobiveni rezultati trebali bi potaknuti učitelje da cjelovitim i interdisciplinarnim pristupom u odgojno-obrazovnom procesu osmisle načine i scenarije kojima bi učenicima omogućili aktivno sudjelovanje, stvaranje kvalitetnih odnosa i stjecanje znanja i vještina u stvarnim životnim iskustvima. |
Abstract (english) | Every disruption of health is called disease. There are many types of diseases, and those that are transmitted from one person to another are called infectious diseases. Infectious diseases, among others, are distinguished by their characteristic symptoms. This includes general condition disorder, fever, body's functions disorders, metabolism changes and others. The specific symptoms of each infectious disease allow us to distinguish between them. Certain infectious diseases, such as flu, pharyngitis or measles, usually occur in childhood and affect children of younger age. Every primary school teacher should know which infectious diseases can affect his students, how to treat and prevent them. Besides the teacher, it is important for students to develop awareness of the importance of preserving their own health and of possible adverse health influences. The aim of this study was to examine if pupils of younger age are aware of infectious paediatric diseases, whether there is a difference in the knowledge of children in the second grade of children in the fourth grade, and whether younger schoolchildren have well-developed hygiene habits. In May 2017, in the Manuš Primary School in Split, a study was conducted involving 144 pupils, of whom 75 were students in the second and 69 in the fourth grade. As a research instrument, a series of tasks of objective types and anonymous survey were used, which students independently and voluntarily fulfilled. Analysis of the obtained results confirmed hypotheses that younger age pupils have knowledge of infectious diseases, but that knowledge of the pupils of the fourth grade is higher. Also, we have confirmed that students have developed hygienic habits and are aware of their health concerns. However, the results also show that some facts about health and infectious diseases are still unknown to students and that there is a certain part of those who spend too little time outdoors, in nature. Obtained results should encourage teachers to develop ways and scenarios that will enable full and interdisciplinary approach to the educational process to enable active participation of students, create quality relationships and acquire knowledge and skills in real life experiences. |