Abstract | Tradicijske dječje pjesme su vrijedan doprinos i predložak za konstruiranje scenskih
prikaza, jer kao takvi, estetski i pravilno odabrani predlošci, kod djece razvijaju kreativan
razvoj i razvoj intelekta, a isto tako potiču i razvoj originalnosti. Pod tradicijske dječje pjesme
ubrajaju se: brojalice, uspavanke, dječje igre s pjevanjem, naricaljke, treskavice, ojkalice i
pastirske pjesme. Tradicijska glazba dio je identiteta jednoga naroda, osobe ili cijele države.
Proučavanjem tradicijske glazbe i njezinim napretkom bavi se etnomuzikologija. Tradicijska
glazba se ogleda kroz pjesmu, folklor, narodnu nošnju, frizure i nakit koji se nekoć nosio, ali
se nosi još i danas kao znak poštovanja prema precima. Tradicijska se glazba prenosi
usmenom predajom, kontinuitetom, promjenjivošću i odabiranjem, a to su ujedno i čimbenici
koji je oblikuju. Upoznavanjem i proučavanjem tradicijske glazbe stječu se i razvijaju
interkulturalne kompetencije. Svaka kultura ima jedinstven oblik tradicijskoga glazbovanja,
no oni se međusobno povezuju i isprepliću te tako stvaraju nove glazbene oblike.
Rezultati istraživanja koje je provedeno putem online anketnoga upitnika ukazuju na
to da odgojitelji koriste tradicijsku glazbu u aktivnostima u vrtiću. Bitno je spomenuti da ne
koriste samo glazbu iz svoje regije, već i glazbu iz cijele Hrvatske, ali isto tako i tradicijsku
glazbu iz različitih zemalja svijeta. Taj podatak ukazuje na činjenicu da se u odgojnoobrazovnim
ustanovama potiče i razvija interkulturalna kompetentnost djece. |
Abstract (english) | Traditional children's songs are a valuable contribution and template for constructing
stage performances, because as such, aesthetically and correctly chosen templates, they
develop creative and intellectual development in children, and also encourage the
development of originality. Traditional children's songs include: counting, lullabies, children's
games with singing, lamentations, chimes, ojkalice and shepherd's songs. Traditional music is
part of the identity of one nation, person or an entire state. Ethnomusicology studies
traditional music and its progress. Traditional music is reflected through song, folklore, folk
costumes, hairstyles and jewelry that was once worn, but is still worn today as a sign of
respect for ancestors. Traditional music is transmitted by word of mouth, continuity,
variability and selection, and these are also the factors that shape it. By getting to know and
studying traditional music, intercultural competencies are acquired and developed. Each
culture has a unique form of traditional music, but they connect and intertwine and thus create
new musical forms.
The results of a survey conducted through an online survey questionnaire indicate that
educators use traditional music in kindergarten activities. It is important to mention that they
use not only music from their region, but also music from all over Croatia, but also traditional
music from different countries around the world. This data points to the fact that intercultural
competence of children is encouraged and developed in educational institutions. |