Abstract | Ples je u svojim početcima bio motorički odgovor na pojavu određenih emocija. Ponavljanje tih pokreta činilo je određeni obrazac iz kojeg je nastao ples. Tradicijski plesovi, koje još nazivamo i folklornim, dio su narodnih običaja i obreda te su prvi oblici plesova. Plesom je narod obilježavao različite blagdane i događaje. Povijest plesne tradicije u svijetu seže daleko u prošlost, još u pećinsko doba prije samog razvoja pećinskog slikarstva te se razvija najprije u kulturi Afrike i Azije te u Egiptu. Plesne tradicije u Hrvatskoj razvijaju se pod brojnim utjecajima. Za neke plesove je jako teško odrediti pod utjecajem kojeg naroda su nastali. U prilog tomu ide i manjak dokumenata o nastanku prvih plesova na području današnje Hrvatske. Dugogodišnjim istraživanjem naših krajeva etnokoreolog dr. Ivan Ivančan pronašao je nekoliko plesnih područja najčešće istih ili sličnih elemenata dok ih u susjednom području nema ili se pojavljuju vrlo rijetko. S obzirom na malo teritorijalno područje Hrvatska se može pohvaliti bogatstvom i raznolikošću svoje kulture baštine. Ivančan je teritorij Hrvatske podijelio u četiri plesne zone: alpska, panonska, jadranska, dinarska. Goran Knežević zapisao je sastavnice koje čine strukturu narodnog plesa. Djeca su oduvijek bila aktivni sudionici plesa, kao i čuvari tradicije. Dječje tradicijsko stvaralaštvo ima velike vrijednosti. Učeći tradicionalne plesove, kod djece razvijamo njihov osobni i nacionalni identitet, ali i usađujemo osjećaj ponosa na našu bogatu tradicionalnu kulturu. Kroz tradicionalne plesove budimo domoljublje kod djece. Osim plesova, bogatstvo folklora čine još brojalice, pjesme, pokretne igre i narodna nošnja. Kroz istraživanje koje je provedeno u radu možemo zaključiti da su odgojitelji svjesni važnosti koju imaju folklor i tradicija te da već u predškolskoj dobi djeca trebaju upoznati s istom. |
Abstract (english) | First dance was a motor response to the appearance of certain emotions. The repetition of these movements formed a certain pattern from which the dance arose. Traditional dances, which we also call folk dances, are part of folk customs and rituals, they are the first forms of dances. The people celebrated various holidays and events with dancing. The history of the dance tradition in the world goes back a long way, even in cave times before the development of cave painting and first developed in the culture of Africa, Asia and in Egypt. Dance traditions in Croatia are developing under numerous influences, for some dances it is very difficult to determine under whose influence they arose, this is supported by the lack of documents on the origin of the first dances in the area of today's Croatia. Ethnochoreologist dr. Ivan Ivančan has been researching our region for many years and he found several dance areas in most often the same or similar elements, while in the adjacent area they are absent or occur very rarely. Even with small territorial area, Croatia can boast of the richness and diversity of its heritage culture. Ivančan divided the territory of Croatia into four dance zones: Alpine, Pannonian, Adriatic, Dinaric. Goran Knežević wrote down the components that make up the structure of folk dance. Children have always been active participants in dance, as well as guardians of tradition, children's traditional creativity has great values. By learning traditional dances, we develop in children their personal and national identity , but we also instill a sense of pride in our rich traditional culture. Through traditional dances we awaken patriotism in children.The richness of folklore, in addition to dances, is made up of counters, songs, moving games and folk costumes. Through the research conducted in this paper, we can conclude that educators are aware of the importance of folklore and tradition and that already in preschool children should be introduced to the same. |