Abstract | Profesionalno usmjeravanje odnosi se na pružanje pomoći pojedincu na putu njegova
profesionalnog razvoja i pronalaska vlastitog mjesta u svijetu zanimanja i rada, uzimajući u
obzir njegove vještine, znanja, sposobnosti i psihofizičke osobine. Ima tri glavne sastavnice o
kojima ovaj diplomski rad donosi sistematizirane informacije: profesionalno informiranje,
profesionalno savjetovanje i praćenje. Iznose se obilježja i uloga profesionalnog usmjeravanja,
izbora zanimanja, kao i nositelja profesionalnog razvoja svakog pojedinca. Pri tome se osobito
naglašava važnost obitelji kao čovjekove temeljne životne zajednice u njegovu profesionalnom
usmjeravanju. Provođenjem kvalitativnog istraživanja putem deset polustrukturiranih intervjua
s učenicima i njihovim majkama iz grada Splita i okolice, nastojalo se ustanoviti na koji način
obitelj pridonosi profesionalnom razvoju svog djeteta i koje aktivnosti provodi kako bi mu
pružila podršku i pomogla u izboru zanimanju. Rad sadrži interpretaciju rezultata dobivenih
na temelju tri istraživačka pitanja koja se odnose na učeničku i roditeljsku procjenu potencijala
učenika u istraživanju, aktivnosti koje učenici poduzimaju za daljnje školovanje ili izbor svog
zanimanja te donošenje odluke učenika zahvaljujući postignutoj razini profesionalne zrelosti.
Rezultati istraživanja pokazuju da ispitanici uspješno procjenjuju potencijale učenika u ovom
istraživanju, uglavnom pokazuju pristranost u percepcijama određenih zanimanja i strukovnog
obrazovanja naspram gimnazijskog. Isto tako, veliku važnost u izboru zanimanja ispitanici
pridaju zadovoljavanju čovjekove potrebe za preživljavanjem, a potom zadovoljavanju potreba
viših razina prema hijerarhiji potreba A. H. Maslowa. U kontekstu znanja o profesionalnom
usmjeravanju uopće, svi ispitanici iskazuju poznavanje potonjeg pojma, ali ne i jasno određenje
usluga koje ono podrazumijeva, što dovodi i do uočavanja potrebe bolje suradnje škole, HZZ i
obitelji u profesionalnom usmjeravanju učenika, za koje ispitanici smatraju da se ne provodi
pravovremeno ni dovoljno kvalitetno. |
Abstract (english) | Vocational guidance refers to assisting an individual on the way to his professional
development and finding his place in the world of occupation and work, taking into account his
skills, knowledge, abilities, and psychophysical characteristics. It has three main components,
on which this master's thesis provides systematized information: professional information,
professional counseling, and monitoring. The features and role of vocational guidance, the
choice of occupation, as well as the carriers of professional development of each individual,
are presented. In doing so, particular emphasis is placed on the importance of the family as a
fundamental human community in an individual's career path. By conducting qualitative
research through ten semi-structured interviews with students and their mothers from the city
of Split and the surrounding area, we tried to establish how the family contributes to the
professional development of their child and what activities they carry out to support them and
help them choose a profession. The paper contains an interpretation of the results obtained
based on three research questions related to student and parental assessment of student
potential, activities that students undertake for further education or choosing their profession,
and student decision-making thanks to the achieved level of professional maturity. Research
results show that the respondents successfully assess the potential of the students in this
research, show a bias in the perception of some professions and vocational education versus
gymnasium education. In the same way, in choosing a profession respondents attach great
importance to meeting the need for survival, and then the needs of higher levels according to
A.H. Maslow's hierarchy of needs. In the context of their knowledge about professional
guidance in general, all respondents express knowledge about the term itself, but not a clear
definition of the services it implies, which leads to a perceived need for better cooperation
between school, CES, and family in the vocational guidance of students, which the respondents
believe is not implemented on time nor of sufficient quality. |