Abstract | Identitet je odvijek bio kompliciran pojam koji su proučavale brojne grane znanosti. Iako je
do sada mnogo toga široj javnosti poznato o identitetu i njegovim općim podjelama te kako je
pomogao kreirati povijest raznih grupa i, naroda i nacija, unutar znanstvenog kruga i dalje je
mnogo oprečnosti, mnogo kontroverzi i kompletno različitih poimanja. Osim što identitet
vezujemo uz pojednice, koji su i sami po sebi složeni i svestrani unutar svoje jedinstvenosti,
tako ga njegovom podjelom možemo vezati uz brojne oblike grupiranja ljudi na temelju
različitih identifikacija. Time se shvaća važnost prisutnosti identiteta u svakodnevnom životu.
Prikazano je kako unutar vlada brojnih demokracija, koje trebaju biti vrhunac ljudske slobode
i prava, i dalje postoje korumpirane grupe, grupe čija se identifikacija temelji na isključivanju
pojedinih grupa te pokušavanju utjecaja na ostale grupe posjedovanjem moći. Religijske
grupe, kao i u prošlosti tako i danas pojavom ekstremizma, fanatizma, no i one međusobne
povijesne, vjerske netrepeljivosti rezultiraju oštrim predrasudama. Osim vjerske
problematike, u ovom se radu pokušao prikaztai i problem stereotipova i etiketiranja koji se
često vežu uz žene, osobe druge rase (osim bjelačke), te težine koju pripadnici bilo koje
druge seksualne orijentacije, osim one heteroseksualne svakodnevno doživljavaju. Na temelju
raznih predrasuda, nastajale su i razne ideologije, manipulirajući identitet pojedine grupe,
koja je glamurozno uzdizana i veličana, a ne rijetko i negativno utjecala na one druge, što je
najbolje vidljivo brojim političkim režimima europskih država dvadesteog stoljeća.
Stoga, Veljak u članku “Pitanja identiteta” govori o problematiziranju pluralnosti identiteta, te
ograničene koristi pri razmatranju etičke dimenzije odnosa između individualnog identiteta i
onog kolektivnog/socijalnog, kao i posljedicama nadirućeg kulturnog i moralnog relativizma
koji se očituju u neprepoznatljivosti zbiljskih problema oko identiteta te rezultiraju
stvaranjem niza lažnih alternativa koje danas u rastućoj mjeri guše medijski i javni prostor.
58 |