Abstract | Širok pojam roditeljstva možemo promatrati kao skup pojava podijeljenih u četiri kategorije:
doživljaj roditeljstva, roditeljska briga, roditeljski postupci te roditeljski odgojni stil. Postoje
različite vrste motivacije koje stoje iza odluke za roditeljstvo. Neki pojedinci žele imati djecu kako
bi se skrbili o njima te im pružali sigurnost i ljubav, dok je drugima primarni cilj reprodukcija.
Također, neki roditelji dijete smatraju dokazom vlastite vrijednosti roditelja, a ostali pomoću
djeteta pokušavaju ostvariti osobne ciljeve. Na roditeljsku ulogu utječu subjektivni doživljaj
roditeljstva, stres i percepcija roditeljske kompetentnosti. Također, na roditeljstvo utječu i
karakteristike roditelja, njihova osobnost, rod i emocionalna zrelost. Značajke roditelja poput
inteligencije, stavova, obrazovanje i financijska sigurnost izravno utječu na razvoj djeteta.
Na temelju visoke ili niske topline i zahtjevnosti razlikujemo četiri stila roditeljstva. Autoritativan
stil roditeljstva koji je karakterističan po visokim zahtjevima i velikoj količini topline i podrške.
Autoritaran stil prepoznatljiv je po velikim zahtjevima i nadzorom i niskom toplinom, indiferentni
stil karakterizira niska razina topline i zahtjevnosti. Naposljetku, permisivan stil obuhvaća veliku
razinu topline i niskoj razini zahtjeva.
Što se tiče utjecaja stilova roditeljstva na emocionalan razvoj djece, autoritarni stil roditeljstva
može rezultirati razvojem veće količine agresije kod djece koja mogu biti i sramežljiva te slabih
društvenih kompetencija. Autoritativan stil roditeljstva rezultira najzdravijim ishodima za djecu,
dok djeca permisivnih roditelja mogu biti impulzivna te mogu imati poteškoća sa
samoregulacijom. Naposljetku, zanemarujući roditelji mogu utjecati na razvoj djece koji imaju
problema s kontroliranjem vlastitih emocija. Kao i kod emocionalnog razvoja, autoritativni stil
roditeljstva najčešće rezultira višim društvenim kompetencijama kod djece. Što se tiče razvoja
ličnosti, iako je ličnost determinirana genima, okolinski čimbenici značajno utječu na razvoj iste.
Ponovno, djeca autoritativnih roditelja imaju najbolje razvojne ishode te često su uspješnija,
sretnija i odgovornija u donošenju odluka tijekom života.Ciljevi odgoja različiti su kod svakog roditelja, a neki od njih uključuju ekonomsko osamostaljenje
djece, zdravlje i preživljavanje, ali mogu i biti usmjereni na usvajanje određenih vještina.
Optimalan obiteljski kontekst je od iznimne važnosti za razvoj djeteta, a uključuje pružanje
potpore, zdravstvenu zaštitu, pažnju i razumijevanje. Bitan faktor je i emocionalna toplina te se
naglašava važnost komunikacije i životne vrijednosti i prioriteti koji bi trebali biti zajednički za
cijelu obitelj. |
Abstract (english) | The broad concept of parenting can be viewed as a set of phenomena divided into four categories:
experience of parenting, parental care, parental actions and parenting style. There are different
types of motivations behind the decision to become parents. Some individuals want to have
children in order to take care of them and provide them with security and love, while their primary
goal is reproduction. Also, some parents consider the child as proof of their own worth, while
others try to achieve personal goals with the help of the child. The parental role is influenced by
the subjective experience of parenting, stress and the perception of parental competence. Also,
parenting is influenced by the characteristics of the parents, their personality and gender and
emotional maturity. Parental characteristics such as intelligence, attitudes, education and financial
security directly affect the child's development.
Based on high or low responsiveness and demandingness, we distinguish four parenting styles. An
authoritative parenting style that is characterized by high demands and high responsiveness and
support. The authoritarian style is recognizable by high demands and supervision and low
responsiveness, the indifferent style is characterized by a low level of responsiveness and
demandingness. After all, permission still encompasses a high level of responsiveness and a low
level of demand.
Regarding the impact of parenting styles on the emotional development of children, an
authoritarian parenting style can result in the development of a greater amount of aggression in
children who may be shy and have poor social competence. An authoritative parenting style results
in the healthiest outcomes for children, while children of permissive parents can be impulsive and
have problems with self-regulation. Finally, neglectful parents can affect the development of
children who have trouble controlling their own emotions. As with emotional development, an
authoritative parenting style most often results in higher social competence in children. As for
personality development, although personality is determined by genes, surrounding factors
significantly influence its development. Again, children of authoritative parents have the best
developmental outcomes and are often more successful, happier and more responsible in making
decisions throughout life.
The goals of upbringing are different for every parent, and some of them include the economic
independence of children, health and survival, but they can also be aimed at acquiring certain
skills. An optimal family context is extremely important for a child's development, and includes
support, health care, attention and understanding. Emotional warmth is also an important factor,
and the importance of communication and life values and priorities that should be shared by the
whole family are emphasized. |