Abstract | U suvremenoj pedagogiji sve više se ističe važnost prijelaza djece iz obitelji u dječji vrtić te iz
dječjeg vrtića u osnovnu školu. Prijelaz iz dječjeg vrtića u osnovnu školu predstavlja prvi ozbiljni
korak prema formalnom obrazovanju. Ovaj odgojno-obrazovni proces donosi mnoge promjene u
životu djeteta. Promjene se tiču prijelaza iz igrovnog okruženja u okruženje poučavanja i
normativnog učenja. Mogu biti stresne za dijete kao i za njegovu obitelj, stoga se pokušava
ostvariti što kvalitetniji prijelaz koji iziskuje suradnju svih dionika, ali ponajviše roditelja,
odgajatelja i učitelja. Postupci prijelaza su aktivnosti koje djeci mogu olakšati prijelaz iz pojedinih
zajednica i okruženja u druge zajednice. Važno je da u tim postupcima aktivno sudjeluju djeca i
da imaju pravo na izražavanje vlastitog mišljenja (Konvenciji o pravima djeteta, 1989). Ovaj rad
predstavlja empirijsko istraživanje koje se bavi razmišljanjima djece iz dječjeg vrtića i djece iz
osnovne škole (N=12). Kroz polustrukturirani intervju djeca su davala izjave o sličnostima i
razlikama dječjeg vrtića i osnovne škole, procesu umrežavanja, ulozi odraslih te samopoimanju
identiteta. Istraživanje je pokazalo da djeca prepoznaju sličnosti između vrtića i škole, a ističu
razlike u slobodi za igru, prisutnosti odgajatelja i učitelja te strukturi. Proces umrežavanja i
socijalizacije mijenja se s prijelazom u školu, gdje djeca produbljuju svoje socijalne veze kroz
zajedničke aktivnosti i zadatke. Jasno razlikuju uloge odgajatelja, učitelja i roditelja što ukazuje
na njihovo razumijevanje socijalnih uloga i odgovornosti. Djeca vide prijelaz iz vrtića u školu kao
značajan korak u svom razvoju obilježen većim očekivanjima u pogledu učenja i ponašanja. Proces
prijelaza na nove zahtjeve škole potiče djecu da se prilagode novim ulogama i situacijama što
doprinosi njihovom cjelokupnom osobnom i socijalnom razvoju. |
Abstract (english) | In modern pedagogy, the importance of children's transitions from the family to kindergarten and
from kindergarten to elementary school is increasingly emphasized. The transition from
kindergarten to elementary school represents the first serious step towards formal education. This
educational process brings many changes to a child's life. These changes involve moving from a
play-based environment to a teaching and normative learning environment. They can be stressful
for the child as well as for their family, so efforts are made to ensure a high-quality transition,
which requires the cooperation of all stakeholders, particularly parents, educators, and teachers.
Transition procedures are activities that can facilitate children's movement from one community
or environment to another. It is important that children actively participate in these procedures and
have the right to express their own opinions (Convention on the Rights of the Child, 1989). This
paper presents empirical research dealing with the thoughts of children from kindergarten and
elementary school (N=12). Through semi-structured interviews, the children provided statements
about the similarities and differences between kindergarten and elementary school, the process of
networking, the role of adults, and their self-perception of identity. The research showed that
children recognize similarities between kindergarten and school but highlight differences in the
freedom to play, the presence of educators and teachers, and the structure. The process of
networking and socialization changes with the transition to school, where children deepen their
social connections through shared activities and tasks. They clearly distinguish the roles of
educators, teachers, and parents, which indicates their understanding of social roles and
responsibilities. Children see the transition from kindergarten to school as a significant step in their
development, marked by higher expectations regarding learning and behavior. The process of
transitioning to new school requirements encourages children to adapt to new roles and situations,
contributing to their overall personal and social development. |