Abstract | Vokalna higijena predstavlja kljuĉni ĉimbenik u oĉuvanju zdravlja glasa, osobito kod vokalnih profesionalaca, meĊu kojima su i budući magistri primarnog obrazovanja. Uĉitelji se svakodnevno suoĉavaju s visokim vokalnim opterećenjem, što ih ĉini riziĉnom skupinom za razvoj poremećaja glasa, ukljuĉujući zamor glasa, disfoniju i druge funkcionalne probleme. Takvi poremećaji negativno utjeĉu na kvalitetu njihove komunikacije, profesionalnu uspješnost i opće zadovoljstvo ţivotom.
Cilj istraţivanja bio je ispitati utjecaj vokalne edukacije i pravilne vokalne higijene na prevenciju poremećaja glasa kod budućih uĉitelja. U hibridnom je istraţivanju sudjelovalo 166 ispitanika, studenata ĉetvrte i pete godine uĉiteljskih studija u Splitu, Zagrebu i Zadru, koji su putem upitnika procijenili vlastite navike, iskustva s glasovnim problemima i stavove prema edukaciji o vokalnoj higijeni. Rezultati ukazuju na nisku razinu poznavanja osnovnih principa vokalne higijene, što ukazuje na nedostatak obrazovanja u ovom podruĉju. Primjena principa vokalne higijene meĊu studentima bila je umjerena, dok glasovne poteškoće nisu bile ĉeste, što moţe biti posljedica nedovoljne izloţenosti glasovnim naporima. Većina studenata smatra da društvo ne pridaje dovoljno paţnje vokalnoj higijeni, što ukazuje na prepoznat problem. Nisu uoĉene znaĉajne razlike izmeĊu studenata razliĉitih sveuĉilišta, što sugerira potrebu za jedinstvenim pristupom obrazovanju o vokalnoj higijeni.
Zakljuĉno, pravilna vokalna higijena i edukacija kljuĉni su za oĉuvanje zdravlja glasa budućih uĉitelja. Osim što smanjuju rizik od razvoja glasovnih poremećaja, omogućuju bolju komunikaciju, profesionalnu uĉinkovitost i kvalitetniji ţivotni standard. Podizanje svijesti o vaţnosti zdravlja glasa potrebno je kako na individualnoj, tako i na društvenoj razini. |
Abstract (english) | Vocal hygiene is a key factor in preserving vocal health, especially for vocal professionals, including future primary education teachers. Teachers face high vocal demands daily, making them a risk group for developing vocal disorders such as voice fatigue, dysphonia, and other functional problems. These disorders negatively affect the quality of their communication, professional success, and overall life satisfaction.
The aim of the research was to examine the impact of vocal education and proper vocal hygiene on the prevention of vocal disorders among future teachers. A total of 166 participants, students of the fourth and fifth year of teacher studies in Split, Zagreb, and Zadar, took part in a hybrid study, completing a questionnaire assessing their habits, experiences with voice problems, and attitudes toward education in vocal hygiene. The results showed a low level of knowledge regarding the basic principles of vocal hygiene, indicating a lack of education in this area. The application of vocal hygiene principles among students was moderate, while vocal problems were not frequent, which may be a result of insufficient exposure to vocal strain. A larger percentage of students believed that society does not pay enough attention to vocal hygiene, indicating a recognized issue. No significant differences were observed between students from different universities, suggesting the need for a unified approach to education on vocal hygiene.
In conclusion, proper vocal hygiene and education are essential for preserving the vocal health of future teachers. In addition to reducing the risk of developing voice disorders, they enable better communication, professional effectiveness, and an improved quality of life.
Raising awareness about the importance of vocal health is necessary both on an individual and societal level. |