Sažetak | Završni rad je predstavio razvoj i glavne oznake ilustracije u Hrvatskoj od 1990. godine do danas. Uvodom je predstavljeno glavno tijelo rada koje je podijeljeno na pet dijelova, opisujući institucionalno predstavljanje ilustracije i izložbe, dječju i fantastičnu ilustraciju, ilustraciju u grafičkom dizajnu i vizualnim komunikacijama, te računalnu ilustraciju. Zbog potrebe udruživanja umjetnika, osiguravanja materijalnih sredstava izložbi i predstavljanja stvaralaštva, osnovane su brojne umjetničke udruge koje su nevladinog karaktera. Neke od tih udruga su HDLU, ULUPUH i HULU- Split, surađuju s domaćim i inozemnim umjetnicima. Udruge organiziraju izložbe i festivale na kojima ilustracija pronalazi svoj izražaj i rezultira povećanjem zastupljenosti ilustracije u Hrvatskoj. Ovaj rad navodi izložbe: ZGRAF, Zagrebački salon, Hrvatski Biennale ilustracije i izložba 36 Mountains. Iako je dječja knjiga novija pojava u ukupnoj povijesti knjige, dječja ilustracija u Hrvatskoj se iznimno razvila kao jedan od najzastupljenijih smjerova ilustracije. Umjetnici svoje radove objavljuju u suradnji s nakladničkim kućama te ilustriraju naslovnice ili čitave slikovnice koje nerijetko postaju i svojevrsni autorski rad. Glavni predstavnici su Ivan Vitez , Zvonimir Balog i Cvijeta Job. Pored dječje ilustracije se često javlja fantastična ilustracija, ona svoj procvat pronalazi i van okvira dječje knjige te se objavljuje u fanzinovima, novinama, časopisima, knjigama i na portalima. Nakladnička kuća Algoritam objavila je najviše domaćih fantastičnih naslovnica. Ilustracija svoje mjesto pronalazi i u grafičkom dizajnu i vizualnim komunikacijama. Četvrto poglavlje počinje s legendarnim posterima Ivana Hofbauera za klub Močvara, predstavlja umjetnice Doru Budor i Maju Čule te Maju Bagić Barić i Danijela Srdareva. Kao važna kategorija u ilustratorskoj sceni je i ilustracija za novine i časopise gdje predstavljamo umjetnike Ivu Matića i Vedrana Klemensa. Rad završava poglavljem o računalnoj ilustraciji kao novijoj pojavi u povijesti ilustracije. Umjetnici svoje radove izrađuju uz pomoć računala i pomagala (miš ili tablet) preko računalnog programa. Ova vrsta ilustracije se u Hrvatskoj sve više širi zahvaljujući mrežnim portalima i uvođenjem računalne ilustracije u kurikulum Škole primjenjene umjetnosti i dizajna u Zagrebu. Umjetnici su iskazali uspješnu suradnju radeći u manjim skupinama, koja je rezultirala blistavim postignućima grafičkog dizajna i ilustracije. Udruge, i druge organizacije koje su bile većim dijelom zaslužne za razvoj i prezentaciju umjetnika, su pomogle i dokumentiranju te očuvanju bogatstva ilustracije u Hrvatskoj. |
Sažetak (engleski) | This thesis has presented the development and major features of illustration in Croatia from 1990. until today. The introduction presents the main body of work, which is divided into four parts, describing the institutional representation of illustration and exhibits, children's and fantastic illustration, illustraton in graphic design and visual communication, and digital illustration. Numberous art associations that are non-governmental in character were established because of the need of association of artists, the providing of material needed for exhibits and promotion of creativity. Some of these associations are HDLU, ULUPUH and HULU- Split, which cooperate with domestic and foreign artists. Assotiations organize exhibitions and festivals where illustration finds its expression and the result is the increasing number of representative illustrators in Croatia. This thesis presents the exhibition: ZGRAF, Zagreb Salon, Croatian Biennial of Illustration and Exhibition 36 Mountains. Although children's books are a recent phenomena in the entire history of books, children's illustration in Croatia is highly developed as one of the most common areas of illustration. The artists publish their work in cooperation with publishing houses and illustrate the covers or whole picture books that often become a sort of original work. The main representatives are Ivan Vitez, Zvonimir Balog and Cvijeta Job. Children's illustration is often closely tied with fantastic illustration, but it finds it's blooming beyond children's books, and gets published in fanzines, newspapers, magazines, books and portals. The publishing house Algoritam has published most of the domestic fantastical cover illustrations. Illustration also finds its place in graphic design and visual communications. The third chapter starts with the legendary posters by Ivan Hofbauer for club Močvara, and represents the artists Dora Budor and Maja Čule, followed by Maja Baić Barić and Danijel Srdarev. As an important category in the scene of illustration, is the illustration for newspapers and magazines, where we presented the artists Ivo Matić and Vedran Klemens. The thesis concludes with a chapter on computer illustration as a recent phenomena in the history of illustration. The artists created their works with the help of computers and devices (mouse or tablet) via a computer program. In Croatia, this type of artwork is spreading thanks to the Internet, portals and the introduction of computer illustrations in the curriculum of the School of Applied Arts and Design in Zagreb. Artists have demonstrated successful cooperation working in small groups, which resulted in great success in graphic design and illustration. Associations and other organizations that were partially responsible for the development and presentation of artists, helped in documenting and preserving the riches of illustration in Croatia. |