Naslov SOKRATOVSKI DIJALOG: FILOZOFIJA U PRAKSI
Naslov (engleski) SOCRATIC DIALOGUE: PHILOSOPHY IN PRACTICE
Autor Antonio Kovačević
Mentor Bruno Ćurko (mentor)
Član povjerenstva Bruno Ćurko (predsjednik povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Splitu Filozofski fakultet (Odsjek za filozofiju) Split
Datum i država obrane 2018-09-24, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Filozofija
Sažetak Sokratovska metoda je dijalektički proces u kojem se ironijom najprije provodi élenkhos, sugovornike se dovodi u stanje aporije i metodički oslobađa od svih zabluda i falacija, kako bi bili spremni majeutikom poroditi pravo znanje. Sokrat nije pisao, jer je tvrdio kako pisana riječ ne može obuhvatiti živu puninu filozofije koja se može ostvariti jedino kroz iskren dijalog između dva ravnopravna sudionika i u idealnim uvjetima, kao pozitivna igra parezije. Svrha te parezije je gnō͂thi seautón – spoznaja nas samih jer je znanje koje se porađa njegovom majeutikom samospoznaja. Prihvativši njegovu ideju kako neistražen život nije vrijedan življenja, sokratovski dijalog će sredinom prošlog stoljeća postati temelj filozofije u praksi – grane filozofije koja dijalog primjenjuje kako bi riješila praktične, osobne, probleme svojih sudionika, koristeći okruženja poput filozofskog savjetovanja, filozofije u grupama ili sokratovskog caféa. Jedan od najzanimljivijih studenata Sokratove metode je Leonard Nelson. U pokušaju spajanja dijaloga s kritičkim mišljenjem, ustvrdio je kako je Sokratova metoda jedina prava metoda filozofije, iskoristivši je kako bi razvio regresivnu metodu kritičkog filozofiranja. Nelsonov je zaključak da se filozofija ne može naučiti, već se samo može naučiti filozofirati, a filozofom se ne može postati intelektualnom obdarenošću, već samo uvježbanom voljom i pravilnom metodom – Sokratovom metodom.
Sažetak (engleski) Socratic method is a dialectical process in which élenkhos is first performed by irony interlocutors are brought into the state of aporia and are methodically cleansed of all fallacies and misapprehensions, in order to prepare themselves to give birth of true knowledge - by process of maieutics. Socrates did not write because he claimed that the written word can not express full and live richness of philosophy. That can only be achieved through a sincere dialogue between two equal participants and in ideal conditions - as a positive game of parrhesia. The purpose of this parrhesia is gnō͂thi seautón - the knowledge of ourselves, for the knowledge that is born from his maieutics is self-knowledge. Accepting his idea of how unexplored life is not worth living, Socratic dialogue will become, in the middle of the last century, the foundation of philosophy in practice - the branch of philosophy which applies dialogue in order to solve practical, personal, problems of its participants, using surroundings such as philosophical counseling, group philosophy or Socrates Café. One of the most interesting students of the Socratic method is Leonard Nelson. In attempt to combine dialogue with critical thinking, he argued that Socratic method was the only true method of philosophy, utilizing it to develop a regressive method of critical philosophizing. Nelson's conclusion is that philosophy can not be learned, one can learn only how to philosophize. Furthermore, it is not by virtue of intelectual gifts that one becomes a philosopher, he argued, but only through exercise of will and use of proper method – the Socratic method.
Ključne riječi
Sokrat
Leonard Nelson
sokratovski dijalog
ironija
majeutika
élenkhos
aporija
parezija
filozofija u praksi
kritičko mišljenje
Ključne riječi (engleski)
Socrates
Leonard Nelson
Socratic dialogue
irony
maieutics
élenkhos
aporia
parrhesia
philosophy in practice
critical thinking
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:172:935039
Studijski program Naziv: Filozofija (dvopredmetni); smjerovi: nastavnički Smjer: nastavnički Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra edukacije filozofije (mag. educ. phil.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2019-02-18 17:29:26