Naslov Jačanje otpornosti djece kroz predškolsku ustanovu
Naslov (engleski) Strengthening Resilience of Preschool Children throughPreschool Institution
Autor Sara Burić
Mentor Toni Maglica (mentor)
Član povjerenstva Esmeralda Sunko (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Toni Maglica (član povjerenstva)
Član povjerenstva Iskra Tomić Kaselj (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Splitu Filozofski fakultet (Odsjek za predškolski odgoj) Split
Datum i država obrane 2019-09-10, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija
Sažetak Temeljni cilj ovoga rada je steći uvid u otpornost djece te na koji način predškolska ustanova može pridonijeti jačanju dječje otpornosti. Kao uvod u temu, opširno je definiran sam pojam otpornosti te opisan mentalni sklop otpornog djeteta. Zatim su nabrojani brojni rizični i zaštitni čimbenici čija interakcija ima odlučujuću ulogu u razvoju otpornosti. Ti se čimbenici dijele na one unutarnje – individualne te vanjske – okolina. Postoje određene skupine djece koje su ranjivije i ugroženije od ostalih te za koje je vjerojatnije da će razviti rizična ponašanja, a to su romska djeca, djeca izbjeglica i useljenika te djeca s posebnim potrebama. Kurikul otpornosti, o kojemu je riječ u ovome radu, je osmišljen kao univerzalan i inkluzivan program namijenjen svoj djeci, a posebice ranjivoj i ugroženoj. Teme i aktivnosti u ovome kurikulu odražavaju različitost djece te se na taj način potiče razvoj tolerancije i solidarnosti kod djece. U radu se ističe koliko je u djetetovu razvoju važna uloga odgajatelja koji mora pružati socijalnu i emocionalnu potporu. Također, naglasak se stavlja i na potrebu za suradnjom sustava koji su djetetu najbliži, a to su obitelj i odgojno-obrazovna ustanova. Ključni dio rada odnosi se na opis odgojno-obrazovnog okruženja koje je povoljno za poticanje otpornosti kod djece, a sastavnice takvog okruženja su sljedeće: brižni odnosi, kultura podrške i solidarnosti, aktivni i iskreni angažman, inkluzija i uspjeh za sve, suradnja i timski rad te izbor i glas. Također, prikazan je jedan noviji pristup koji na otpornost gleda kao na jednu od četiri temeljne odrednice pozitivno oblikovana mozga, a ostale odrednice su empatija, ravnoteža i uviđavnost.
Sažetak (engleski) The basic objective of this paper is to gain insight to the resilience of children and how a preschool can contribute to strengthening children's resilience. As an introduction to the topic, the very concept of resilience is defined and the mental frame of a resilient child is described. Then, a number of risk and protective factors are listed, whose interaction plays a decisive role in the development of resilience. These factors are divided into those internal – individual and external – environment. There are certain groups of children who are more vulnerable and threatened than others and who are more likely to develop risky behaviors, such as Roma children, refugee and immigrant children and children with special needs. The Resilience curriculum discussed in this paper is designed as a universal and inclusive program intended for all children, especially the vulnerable and threatened. The topics and activities in this curriculum reflect the diversity of children and thus encourage the development of tolerance and solidarity in children. The paper emphasizes the importance of the role of the preschool teachers in the child's development, who must provide social and emotional support. Emphasis is also placed on the need for the cooperation of the systems closest to the child, which are the family and the educational institution. A key part of the paper concerns the description of an educational environment that is conducive to fostering resilience in children, and the components of such an environment are the following: caring relationships, a culture of support and solidarity, active and genuine engagement, inclusion and success for all, collaboration and teamwork and choice and voice. Also, a more recent approach is presented that views resilience as one of the four basic determinants of a positively shaped brain, while the other determinants are empathy, balance and insight.
Ključne riječi
otpornost
rizični i zaštitni čimbenici
dijete
odgajatelj
predškolska ustanova
Kurikul otpornosti
pozitivno oblikovan mozak
Ključne riječi (engleski)
resilience
risk and protective factors
child
preschool teacher
preschool
Resilience curriculum
positively shaped brain
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:172:311627
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/ prvostupnica (baccalaureus/ baccalaurea) ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (univ. bacc. praesc. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2019-09-16 09:34:55