Naslov Približavanje filozofskih tema djeci u razrednoj nastavi
Naslov (engleski) Appropriating Philosophical Themes for Young Primary School Students
Autor Ivna Šego
Mentor Ivana Odža (mentor)
Član povjerenstva Lucijana Armanda Šundov (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Odža (član povjerenstva)
Član povjerenstva Anđela Milinović Hrga (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Splitu Filozofski fakultet (Odsjek za učiteljski studij) Split
Datum i država obrane 2019-11-25, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija
Sažetak U ovom diplomskom radu razmatraju se metodički postupci u kojima se učenicima razredne nastave (1. obrazovnog ciklusa, NOK 2019: 191) nastoje približiti književna djela s naglašenim filozofskim sadržajima. Kao predmet analize odabrani su ulomci iz klasičnih djela svjetske književnosti, Alisa u Zemlji Čudesa i Mali princ te izbor iz nacionalne književnosti, priče Stjepana Lice. Cilj je rada razmotriti koji se metodički postupci pokazuju najboljim izborom u prenošenju filozofskih tema, od onih jednostavnijih do složenijih za koje pretpostavljamo, s obzirom na odrednice emocionalno-psihološkoga razvoja učenika te dobi, da bi učenicima mogle predstavljati poteškoće. Istraživanje je provedeno u 4. razredu. Analiza pokazuje da su učenici, u skladu s očekivanjima, najlakše dopirali do poruka koje su bliske njihovu svakodnevnom životu. Najbolje su reagirali kada je bilo riječi o empatiji i suosjećanju, te o pitanjima prijateljstva i ljubavi. Poteškoće su im predstavljali pojmovi žrtve, odanosti, besmisla i povlačenja u sebe, no pokazalo se da su im se i te teme u određenoj mjeri mogle približiti. Učinkovitim metodičkim postupcima pokazali su se neki od sljedećih: čitanje s predviđanjem, heuristički razgovor, gledanje animiranoga filma, različiti oblici pisanog izražavanja (pisanje pisma, sastavci savjeta i sl.), razredna rasprava, uživljavanje u tuđe uloge, igra loptica pitalica. Najmanje učinkoviti bili su motivacijski video u Alisi u Zemlji Čudesa, intervju s piscem te motivacijska križaljka. Složenije filozofske poruke najlakše je bilo približiti metodom razgovora.
Sažetak (engleski) In this thesis, the author scrutinizes methodical procedures used for helping first educational cycle primary school pupils with understanding literary works with a lot of philosophical content. The works chosen for research are children literature classics Alice in Wonderland and The Little Prince and a choice from Croatian literature, a collection of stories by Stjepan Lice. The aim of this thesis is to see what methods work best for introducing potentially complex philosophical concepts to children from the simplest to more complicated ones whilst taking into account the characteristics of emotional and psychological development of children of that age. The research was conducted with fourth grade pupils. The analysis shows that the pupils had the easiest time with messages that are the most applicable to their everyday lives. They reacted the best when they had to show empathy and compassion and when they came across questions about friendship and love. They had difficulties with the concepts of sacrifice, loyalty, absurdity, and self-isolation but even they could be explained to a certain degree. Some efficient educational methods were shown to be: anticipatory reading, heuristic dialogues, hidden images, watching the animated film, and forms of written expression (writing letters, advisory essays, etc.), class discussions, trying to act like a character, questions with ball-tossing, and exercises about conciliation. The least efficient methods were the motivational video in Alice in Wonderland, interviewing with the writer, and the motivational crossword.
Ključne riječi
Alisa u Zemlji Čudesa
Mali princ
Bubekovo gnijezdo
filozofske teme
metodički postupci
razredna nastava (1. obrazovni ciklus).
Ključne riječi (engleski)
Alice in Wonderland
The Little Prince
Bubekovo gnijezdo
love
friendship
the meaning of life
methodical procedure.
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:172:747871
Studijski program Naziv: Učiteljski studij Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra primarnog obrazovanja (mag. prim. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2019-12-06 14:39:18