Naslov EMANUEL VIDOVIĆ (1870.- 1953.). GLASNIK MODERNE UMJETNOSTI U HRVATSKOJ
Naslov (engleski) EMANUEL VIDOVIĆ (1870.-1953.). HERALD OF MODERN ART IN CROATIA
Autor Karla Bandić
Mentor Dalibor Prančević (mentor)
Član povjerenstva Silva Kalčić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Dalibor Prančević (član povjerenstva)
Član povjerenstva Dora Derado (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Splitu Filozofski fakultet Split
Datum i država obrane 2021-09-14, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana HUMANISTIČKE ZNANOSTI Povijest umjetnosti
Sažetak Predmet je završnog rada Emanuel Vidović kao glasnik moderne umjetnosti u Hrvatskoj. Cilj je završnog rada analizirati život i djelo Emanuela Vidovića. Emanuel Vidović jedan je od najvećih slikara hrvatskog modernog slikarstva, točnije jedan od najvećih hrvatskih postimpresionističkih umjetnika. U svojem dugogodišnjem stvaralaštvu naslikao je mnogobrojna djela, koja su većim dijelom sačuvana do danas. Vidović na svojim slikama prikazuje pejzaže, mrtvu prirodu, vedute i interijere, pri čemu se uglavnom koristio uljanim bojama. Značajni su i njegovi gvaševi, a eksperimentirao je i s akvarelima i temperama. Stvarao je i mnogo portret karikatura tadašnjih uglednih i poznatih Splićana i osoba iz okolice koje je objavljivao u humoristično-satiričnom listu Duje Balavac, što je posebno zanimljivo jer je na svojim slikarskim radovima rijetko prikazivao ljudske figure. Osim toga, osnovao je i aktivno djelovao u okviru Društva hrvatskih umjetnika „Medulić“ čiji je naglasak bio na političkim idejama ujedinjenja svih južnih Slavena i suprotstavljanje politici Austro-Ugarske, ali je pritom Vidović ostao vjeran sebi, odsustvu ideologije u umjetnosti i diskretnom simbolizmu svojih pejzaža, čime se isticao među članovima toga Društva. Tijekom više desetljeća svojeg umjetničkog stvaranja prošao je različite slikarske smjerove, od impresionizma sve do post-impresionističkog intimizma, ali je uvijek ostao dosljedan i jedinstven. Njegovu posljednju fazu stvaralaštva obilježava intimizam jer Vidović prikazuje intimne ugođaje, interijere u kojima je boravio i u kojima se osjećao ugodno te eksterijere, posebno mrtvu prirodu. Njegov rodni grad Split prepoznao je važnost njegovih slikarskih djela za hrvatsku umjetnost te mu se odužio otvaranjem Galerije Emanuela Vidovića, pri čemu jezgru stalnog postava čine brojna Vidovićeva djela otkupljena od njegovih nasljednika.
Sažetak (engleski) The subject of the this paper is Emanuel Vidović as a herald of modern art in Croatia. The aim of this paper is to analyze the life and work of Emanuel Vidović. Emanuel Vidović is one of the greatest painters of Croatian modern painting, more precisely one of the greatest Croatian post-impressionist artists. In his many years of work, he painted numerous works, most of which have been preserved to this day. In his paintings Vidović depicts landscapes, still lifes, views and interiors, mostly using oil paints. His gouaches are also significant, as well as his experiments with watercolors and tempera. He created many portraits of caricatures of prominent and famous people of Split and people from the area, which he published in the humorous-satirical magazine Duje Balavac, which is especially interesting because he rarely depicted human figures in his paintings. In addition, he founded and actively worked within the Society of Croatian Artists „Medulić“ whose emphasis was on the political ideas of uniting all southern Slavs and opposing the policy of Austro-Hungary, but Vidović remained true to himself, the absence of ideology in art and discreet symbolism of his landscape, thus standing out among the members of that Society. Over the decades of his artistic creation, he went through various painting directions, from Impressionism all the way to post-Impressionist intimacy, but he always remained consistent and authentic. His last phase of creativity is marked by intimacy because Vidović shows intimate atmospheres, interiors in which he stayed and in which he felt comfortable, and exteriors, especially still life. His hometown of Split recognized the importance of his paintings for Croatian art and repaid him with the opening of the Emanuel Vidović Gallery, with the core of the permanent exhibition consisting of numerous Vidović works purchased from his successors.
Ključne riječi
Emanuel Vidović
hrvatsko moderno slikarstvo
postimpresionizam
simbolizam
intimizam
Ključne riječi (engleski)
Emanuel Vidović
Croatian modern painting
post-impressionism
symbolism
intimacy
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:172:634444
Studijski program Naziv: Povijest umjetnosti (dvopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/aprvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea)povijesti umjetnosti (univ. bacc. hist. art.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-09-15 12:58:53