Sažetak | Posljednja dva desetljeća digitalne tehnologije ubrzano se razvijaju i šire te utječu na sve članove društva, od najstarijih do onih najmlađih. Djeca se rađaju i odrastaju okruženi digitalnim medijima koji značajno utječu na njihov cjelokupan razvoj formirajući njihove stavove i uvjerenja te oblikujući obrasce ponašanja. Raznovrsni medijski sadržaji kojima obiluju digitalni mediji na pozitivan i/ili negativan način utječu na kognitivni, socijalni, emocionalni, moralni i fizički razvoj djeteta, a način na koji će utjecati ovisi o vrsti sadržaja i njegovoj primjerenosti za uzrast djeteta te količini vremena provedenog ispred ekrana. Važno je da su roditelji aktivno uključeni u život svog djeteta, da provjeravaju sadržaje koje djeca gledaju te postavljaju ograničenja na vrstu sadržaja te količinu vremena koje smiju provesti ispred ekrana digitalnih medija, ali uvijek trebaju težiti da to vrijeme djeteta zamijene kvalitetnom interakcijom i igrom djeteta s njima, drugom djecom ili odraslima. U ovome radu provedeno je istraživanje na roditeljima djece rane i predškolske dobi (od 1. do 6. godine) prilikom čega svaki ispitanik predstavlja jedno dijete, a cilj je bio ispitat koliko vremena djeca i njihovi roditelji provode vremena pred ekranima elektroničkih medija, na koji način i koliko roditelji nadziru sadržaje koji se gledaju te koliko su upoznati sa značenjem i karakteristikama pojma „ekranizam“. Rezultati su pokazali da djeca i roditelji koriste elektroničke medije u jako visokoj mjeri čime prelaze preporuke Svjetske zdravstvene organizacije, no roditelji sve više kontroliraju i postavljaju ograničenja čime je vidljivo povećanje svijesti o negativnom utjecaju ekrana te mogućnosti pojave simptoma ekranizma.
Rezultati dobiveni ovim istraživanjem korisni su za sve roditelje i stručnjake koji se nalaze u neposrednom radu s djecom kako bi osvijestili važnost educiranja o navedenom problemu i pravovremene reakcije koja može značajno promijeniti život djeteta. |
Sažetak (engleski) | Over the past two decades, digital technologies have been rapidly developing and spreading, affecting all members of society, from the oldest to the youngest. Children are being born and growing up surrounded by digital media, which significantly affects their overall development by forming their attitudes and beliefs and shaping behavioral patterns. The various types of media content they are exposed to have both positive and/or negative effects on the cognitive, social, emotional, moral and physical development of a child, and the impact depends on the type of content, its appropriateness for the child's age, and the amount of time spent in front of screens. It is important for parents to be actively involved in their child's life, to check the content their children are viewing, and to set limits on the type of content and the amount of time they are allowed to spend in front of digital media screens. However, parents should always aim to replace screen time with quality interactions and play, either with them, other children, or adults. This study was conducted on parents of early and preschool children (ages 1 to 6), where each respondent represents one child. The goal was to examine how much time children and their parents spend in front screens of electronic media, how parents monitor the content being viewed, and how familiar they are with the meaning and characteristics of the term "screening". The results showed that both children and parents use electronic media to a very high extent, exceeding the recommendations of the World Health Organization. However, parents are increasingly controlling and setting limits, indicating a growing awareness of the negative effects of screens and the potential for screening symptoms to emerge.
The results of this research are valuable for all parents and professionals working directly with children, helping them recognize the importance of educating about this issue and timely interventions that can significantly change a child's life. |