Naslov Tradicijska igra u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju
Naslov (engleski) Traditional Play in Early Childhood Education / ECE
Autor Jelena Topić
Mentor Ivana Visković (mentor)
Član povjerenstva Branimir Mendeš (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Visković (član povjerenstva)
Član povjerenstva Iskra Tomić Kaselj (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Splitu Filozofski fakultet (Odsjek za predškolski odgoj) Split
Datum i država obrane 2019-09-16, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija
Sažetak Tradicijske su igre značajan segment kulturne baštine naroda koje se procesom tradiranja prenose među generacijama. One, kao neizbježan aspekt djetinjstva starijih populacija, u suvremenom svijetu postaju sve zanemarenije. Za uspješnost njihova očuvanja najvećim su dijelom odgovorni odrasli članovi zajednice, koji imaju priliku i mogućnost njihova prenošenja na mlađe naraštaje. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati mišljenje odgojitelja i roditelje djece rane i predškolske dobi o važnosti, svrhovitosti i zastupljenosti tradicijskih igara u djetinjstvima njihove djece. Rezultati pokazuju kako ispitanici starije životne dobi, visokooobrazovani te odgojitelji i majke djece predškolske dobi u odnosu na očeve, značajnije procjenjuju važnost implementacije tradicijskih igara u živote današnjih generacija. Statistički značajna razlika procjene promjena društvenih vrijednosti, kao ograničavajućeg čimbenika primjene tradicijskih igara u suvremenom svijetu, utvrđena je između ispitanika koji su odrasli na području Makarskog primorja u odnosu na ispitanike koji su odrasli na području Dalmatinske zagore ili negdje drugdje. Utvrđeno je postojanje pozitivne koleracije između procjene opasnosti igre na otvorenom bez nadzora odraslih osoba i procjene zaokupljenosti djece virtualnim svijetom. Istraživanjem je utvrđena zastupljenost pojedinih tradicijskih igara (Na male branke, Između dvije vatre, Školica, Ide maca oko tebe i Care, care gospodare) u djetinjstvima današnjih generacija. Za tradicijske igre: Na škajune, Na duvanjere, Na piske i Kolo od barila, nije utvrđeno postojanje međugeneracijskog prijenosa. Rezultati istraživanja pokazali su visoku procijenjenost važnosti, ali rijetku zastupljenost tradicijskih igara u predškolskom razdoblju. Sukladno tome, prijedlog za buduća istraživanja je provođenje longitudinalnih istraživanja koji bi sustavno pratili utjecaj njihove primjene na različite aspekte života djece rane i predškolske dobi.
Sažetak (engleski) Traditional games are a significant feature of national cultural heritage that are transmitted orally among generations. They were once an inevitable aspect of older population's childhood, but seem to be neglected in the contemporary world. The success of their preservation depends partially on the older memebers of the community which have the opportunity, as well as the possibility to transmit them to younger generations. The aim of this research was to question educators and early childhood or preschool parents about the importance, purposefulness and representation of traditional games in their children's childhood. Results show that respondents of older age, highly educated people, as well as educators and mothers of preschoolers in comparison to the fathers, estimate to a greater degree the importance of implementing the traditional games in the lives of today's generation. A statistically significant difference in the estimate of social values as a limiting factor of applying the traditional games in the modern world, has been determined among respondents raised in the area of Makarska Riviera in contrast to respondents who grew up in the area of Dalmatinska zagora, or elsewhere. Furthermore, a positive correlation has been established between the assessment of danger of outdoor play without an adult supervision and the estimate of children's preoccupation with the virtual world. The representation of certain traditional games has been determined as a result of research (Na male branke, Između dvije vatre, Školica, Ide maca oko tebe i Care, care gospodare) in the childhoods of today's generations. In contrast to these traditional games, an intergenerational transmission hasn't been determined for other games, such as: Na škajune, Na duvanjere, Na piske, or Kolo od barila. The research results have shown a high estimate of importance, but a rare representation of traditional games in the preschool period. Therefore, a proposal for future research is to conduct a longitudinal research that would systemetically keep track of the influence of their use on different aspects of early childhood and preschool education.
Ključne riječi
dijete rane i predškolske dobi
tradicijska igra
mišljenje odgojitelja i roditelja
međugeneracijski prijenos
nematerijalna kulturna baština
Ključne riječi (engleski)
early childhood and preschool children
traditional game
educators' and parents' opinions
intergenerational transmission
intangible cultural heritage
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:172:464284
Studijski program Naziv: Rani i predškolski odgoj i obrazovanje Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistra /magistar ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (mag.praesc.educ)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2019-09-27 13:58:35