Sažetak | Od trenutka rođenja dijete se našlo u svijetu prepunom tajni i nepoznatih stvari, te mu
ne preostaje ništa drugo doli istražiti i tako upoznati okolinu i svijet koji ga okružuje. Osim
potrebe djeteta da upozna svijet, postoje brojni razlozi istraživanja. Dijete je motivirano
spontano, intrizično za otkrivanje novih stvari i mogućnosti. Međutim, vrlo često i poticajno
prostorno materijalno okruženje potiče dijete na istraživanje i manipuliranje različitim
materijalima. Roditelji i odgajatelji su ti koji osiguravaju kvalitetno okruženje i materijale
oslanjajući se na djetetove potrebe, interese i trenutni razvojni stadij koji je individualan za
svako dijete. Stoga je uloga odraslih u istraživačkih aktivnostima djece od velike važnosti.
Prisutnost odraslih često može biti prepreka djetetu da se samostalno izrazi, okuša u
određenoj aktivnosti ili pokuša nešto samostalno napraviti. Međutim, adekvatno uključivanje
odraslih može potaknuti dijete na daljnje istraživanje, propitkivanje, otkrivanje i sl. Dijete
otkriva okolinu u mnogobrojnim situacijama, te je nemoguće nabrojati sve što može biti
predmet dječjeg istraživanja. Sve što je djetetu dostupno i što mu je zanimljivo postaje dio
njegove igre i otkrivanja.
Djeca najčešće uživaju u istraživačkim aktivnostima s vodom koje su neiscrpne.
Također aktivnosti pijeskom, brašnom, tijestom, glinom, plastelinom i drugim oblikovnim
materijalima omogućava mnogobrojne mogućnosti kao i upotrebu dodatnim premetima.
Svakodnevni prirodni i otpadni predmeti s kojima se dijete susreće postaju zanimljivi
materijali za istraživanje još od najranije dobi djeteta. Kroz praktične aktivnosti istraživanja
magneta, svjetlosti, zvuka, boja djeca se susreću s različitim pojava kao što su je privlačenje
i odbijanje magneta, lom svjetlosti, nastanak duge, stvaranje zvukova različitog tona, visine,
trajanja, miješanje i stvaranje novih boja i sl. Djeci je potrebno omogućiti različite oblike
istraživanja i otkrivanja kako bi stvarala temelj za daljnji razvoj, učenje i otkrivanje svijeta
oko sebe. |
Sažetak (engleski) | From the moment of birth, the child finds himself in a world full of secrets and unknown
things, and he has no choice but to explore and thus get to know the environment and the world
around him. In addition to the child’s need to get to know the world, there are a number of
reasons to research. The child is motivated spontaneously, intriguingly to discover new things
and possibilities. However, very often the stimulating spatial material environment encourages
the child to explore and manipulate different materials. Parents and educators are the ones who
provide a quality environment and materials based on the child's needs, interests and current
developmental stage, which is individual for each child. Therefore, the role of adults in
children's research activities is of great importance. The presence of adults can often be an
obstacle for a child to express himself, try a certain activity or try to do something on his own.
However, adequate involvement of adults can encourage the child to further research, question,
discover, etc. The child discovers the environment in many situations, and it is impossible to
list everything that can be the subject of children's research. Everything that is available to the
child and that is interesting to him becomes part of his play and discovery.
Children most often enjoy research activities with water that are inexhaustible. Also
activities with sand, flour, dough, clay, plasticine and other molding materials allows many
possibilities as well as the use of additional items. Everyday natural and waste items that the
child encounters become interesting materials for research from the earliest age of the child.
Through practical activities of researching magnets, light, sound, color, children encounter
various phenomena such as attraction and repulsion of magnets, light refraction, rainbow
formation, creating sounds of different tones, pitches, durations, mixing and creating new
colors, etc. it is necessary to enable various forms of research and discovery in order to create
a foundation for further development, learning and discovery of the world around us |