Naslov RODITELJSKA SAMOPROCJENA STRESA I
KVALITETE RODITELJSTVA
Autor Marinela Arbunić
Mentor Maja Ljubetić (mentor)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Splitu Filozofski fakultet (Odsjek za pedagogiju) Split
Datum i država obrane 2022, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Pedagogija
Sažetak Sa sigurnošću se može reći da je stres neodvojivi dio suvremenog života, no činjenica da je ovaj
konstrukt postao uobičajenom pojavom ne umanjuje važnost istraživanja njegovih efekata na
različite segmente ljudskog života, kao ni njegovu ozbiljnost, stoga ga ne treba trivijalizirati
(Deater-Deckard, 1998). Cilj ovog istraživanja bio je utvrditi na koji način percipirani stres
roditelja, kao i specifični izvori stresa, objašnjavaju kvalitetu roditeljstva. Budući da je kvaliteta
roditeljstva jako širok pojam, u ovom se istraživanju ona definirala kao kvaliteta subjektivnog
doživljaja roditeljstva promatrana kroz roditeljsku samoefikasnost i roditeljsko zadovoljstvo.
Provedeno je istraživanje u kojem je sudjelovalo 345 roditelja djece u dobi od 0 do 10 godina,
a korišteni su Upitnik općih podataka, Skala depresivnosti, anksioznosti i stresa (DASS-21),
Upitnik izvora i intenziteta roditeljskog stresa i Upitnik roditeljskog doživljaja kompetencije.
Rezultati su pokazali da roditelji generalno doživljavaju blagi stres. Najintenzivnijim izvorima
stresa roditelji su procijenili ograničenja roditeljske uloge, odnos sa supružnikom i vezanost za
dijete, a najmanje intenzivnim pokazala su se neispunjena očekivanja. Rezultati također
sugeriraju da su roditeljsko zadovoljstvo i roditeljska efikasnost umjereno negativno povezani.
Svi su izvori roditeljskog stresa, osim zdravlja, umjereno negativno povezani s roditeljskim
zadovoljstvom. Ukupan rezultat roditeljskog stresa umjereno je negativno povezan s
roditeljskim zadovoljstvom, a viša dob roditelja povezana je s višim roditeljskim
zadovoljstvom. Rezultati upućuju i na to da su svi izvori roditeljskog stresa, osim zdravlja i
nekompetencije, nisko pozitivno povezani s roditeljskom efikasnosti. Istraživanjem se pokazalo
i da niže razine stresa i discipliniranja te više razine komuniciranja s djetetom doprinose višim
razinama roditeljskog zadovoljstva, a višim razinama roditeljske efikasnosti doprinose više
razine discipliniranja i niže razine komunikacije s djetetom.
Sažetak (engleski) It is safe to say that stress is an integral part of contemporary life, but the fact that this construct
has become commonplace does not diminish the relevance of studying its effects on different
segments of human life, nor its severity, which is why it should not be trivialized (DeaterDeckard, 1998). The aim of this research was to identify how perceived parental stress, as well
as specific stress sources, explain parental quality. Since parental quality is a very broad term,
in this research it was defined as the quality of subjective parental experience and it was
observed through parental self-efficacy and satisfaction. The research was carried out on 345
parents of the children from 0 to 10 years of age, while the following instruments were used:
The General Data Questionnaire, The Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS-21),
Questionnaire for Measuring Stressors and Intensity of Parental Stress and The Parenting Sense
of Competence Scale. The results showed that the parents generally experience mild stress. The
most intensive stress sources were the limits of parental role, the relationships with spouses and
attachment to the child, while the least intensive stress source was associated with the
unfulfilled expectations. The results also indicate a slight negative association between parental
satisfaction and efficacy. All of the parental stress sources, except for health, are moderately
negatively associated with parental satisfaction, while the higher parental age is associated with
higher parental satisfaction. The results also suggest that there is a weak positive correlation
between all sources of parental stress, except for health and incompetence, and parental
efficacy. This research also showed that lower levels of stress and discipline and higher levels
of communication with a child contribute to higher levels of parental satisfaction, while higher
levels of discipline and lower levels of communication with a child contribute to higher levels
of parental efficacy.
Ključne riječi
roditeljski stres
kvaliteta roditeljstva
roditeljska efikasnost
roditeljsko zadovoljstvo
subjektivni doživljaj roditeljstva
Ključne riječi (engleski)
parental stress
parental quality
parental efficacy
parental satisfaction
subjective experience of parenthood
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:172:908742
Studijski program Naziv: Pedagogija (dvopredmetni) Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra pedagogije (mag. paed.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-09-27 07:12:53