Abstract | Mato Lovrak bio je hrvatski pisac za djecu koji je stvarao u 20. stoljeću. Pisao je realistične pripovijetke i romane u kojima često uočavamo pedagoške ideje. Analizirana su djela „Neprijatelj broj 1“, „Prijatelji“, „Micek, Mucek i Dedek“, „Družba Pere Kvržice“, „Prozor do vrta“, „Devetorica hrabrih“, „Divlji dječak“ i „Vlak u snijegu“. Naglašavao je pedagoški aspekt svojih djela te isticao da trebaju imati odgojnu svrhu. Među prvima pisao je o načinu na koji djeca uče od odraslih. U Lovrakovim djelima uočljive su vrijednosti koje možemo podijeliti na infrahumane, inframoralne i moralne. Također, opisuje i vanjske utjecaje na razvoj djeteta i njegova karaktera. Najveći utjecaj na dijete imaju roditelji. U njegovim djelima često susrećemo primjere lošeg roditeljstva koji uključuju tjelesno i psihološko zlostavljanje i zanemarivanje. Primjere zlostavljana djece nalazimo u djelima "Divlji dječak", "Prijatelji", "Družba Pere Kvržice" i "Devetorica hrabrih", a primjere zanemarivanja u djelima "Neprijatelj broj 1", "Divlji dječak", "Devetorica hrabrih" te "Prijatelji". Osim utjecaja roditelja, odnos i utjecaj učitelja bitan je faktor u djetetovu razvoju, a najbolje primjere lika učitelja koji potiče i ohrabruje učenike nalazimo u djelima „Divlji dječak“, „Devetorica hrabrih“ i „Neprijatelj broj 1“. Uz utjecaj roditelja i učitelja, za razvoj karaktera bitan je i utjecaj društva. Negativan utjecaj društva na djecu uočavamo u djelima „Divlji dječak“, „Devetorica hrabrih“, „Vlak u snijegu“, „Neprijatelj broj 1“, „Micek, Mucek i Dedek“ i „Prozor do vrta“. |
Abstract (english) | Mato Lovrak was a Croatian children's writer who wrote in the 20th century. He wrote realistic short stories and novels in which we often find pedagogical ideas. The analyzed works include "Neprijatelj broj 1" (“Enemy Number 1”), "Prijatelji" "(“Friends”), "Micek, Mucek i Dedek" (“Micek, Mucek, and Dedek”), "Družba Pere Kvržice" (“Pero Knobble’s Gang”), "Prozor do vrta" (“Window to the Garden”), "Devetorica hrabrih" (“Nine Brave Boys”), "Divlji dječak" (“The Wild Boy”), and "Vlak u snijegu" (“The Train in the Snow”). He emphasized the pedagogical aspect of his works and stressed that they should have an educational purpose. Among the first, he wrote about how children learn from adults. In Lovrak's works, noticeable values can be divided into infrahuman, inframoral, and moral. He also describes external influences on a child's development and character. Parents have the greatest influence on a child. In his works, we often encounter examples of bad parenting, including physical and psychological abuse and neglect. Examples of abused children can be found in the works “The Wild Boy”, “Friends”, “Pero Knobble’s Gang”, and “Nine Brave Boys”, while examples of neglect are present in the works “Enemy Number 1”, "The Wild Boy", "Nine Brave Boys", and "Friends". In addition to the influence of parents, the relationship and influence of teachers are important factors in a child's development, and the best examples of teacher characters who encourage and support students can be found in the works "The Wild Boy", "Nine Brave Boys", and "Enemy Number 1". Apart from the influence of parents and teachers, the influence of society is also important for character development. Negative societal influences on children are observed in the works "The Wild Boy", "Nine Brave Boys", "The Train in the Snow", "Enemy Number 1", "Micek, Mucek and Dedek", and "Window to the Garden". |