Abstract | U fokusu disertacije nalaze se suvremene društveno angažirane umjetničke prakse
hrvatske umjetnosti koje se bave temom deindustrijalizacije, vrlo složenim društvenim
fenomenom s izrazito političkim predznakom, usko vezanim uz raspad socijalizma i pojam
tranzicije 90-ih godina 20. st. Deindustrijalizacija se u Hrvatskoj odvila u specifičnom
povijesnom trenutku, uokvirena ratnim i poslijeratnim društveno-političkim okolnostima, koje
su, u konačnici, dovele do stigmatizacije socijalističkog nasljeđa, pa slijedom toga i industrijske
baštine vezane uz razdoblje socijalizma. Stoga, kada govorimo o tom, recentnom industrijskom
nasljeđu, mislimo i na, uglavnom neistraženu, nezapisanu recentnu radničku povijest.
Po prirodi odabrane teme i umjetnički radovi koji se bave procesom i društvenim
posljedicama deindustrijalizacije, izrazito su politični, zbog čega je teorijski okvir njihove
interpretacije, generiran objašnjenjima suvremene društveno-angažirane umjetnosti
(Bourriaud, Bishop) proširen konceptima iz područja filozofije politike, a kako bi se artikulirala
osnova za složenije analize suodnosa umjetnosti, društva, estetike i politike. Pristupa im se
oslanjanjem na filozofski diskurs Jacquesa Rancièrea, koji umjetnost i politiku prikazuje kao
međusobno srodna područja, uz dodatna pojašnjenja Rancièreove terminologije od strane
teoretičara Gabriela Rockhilla te fokusiranjem na Rockhillov koncept društvene političnosti
umjetnosti. Njegova operabilnost ispituje na konkretnim primjerima umjetničkih realizacija
inkorporiranim u muzeološko-istraživačke projekte – studije slučaja – vezane uz materijalnu i
nematerijalnu baštinu industrijske proizvodnje i radničke povijesti u razdoblju socijalizma, u
čijoj se interpretaciji isprepleću metode povijesti umjetnosti, industrijskih i baštinskih studija s
filozofijom politike.
Predmet disertacije je kompleksan suodnos umjetnosti, društva, estetike i politike,
onakav kakvog nalazimo u korpusu umjetničkih realizacija na temu deindustrijalizacije, koji se
razmatra u središnjem dijelu rada, kroz prikaz i objašnjenje muzeološko-istraživačkih projekata
vezanih uz tvornice „Dalmatinka“ u Sinju, „Jugoplastiku“ u Splitu i „Željezaru Sisak“ u Sisku,
kao eklatantne primjere deindustrijalizacije u lokalnom kontekstu. Koristeći se umjetničkim
strategijama koje se pozivaju na baštinu povijesne avangarde, promatrane umjetničke prakse i
konkretne umjetničke realizacije, nastale uz navedene muzeološko-istraživačke projekte,
sagledavaju se iz perspektive aktiviranja kolektivnog sjećanja i afirmacije zaboravljenog
industrijskog nasljeđa socijalizma, nadopunjene usporednom analizom uvjeta njihove
produkcije, cirkulacije i recepcije kojima se ispituje društveno-politički potencijal takve vrste
umjetnosti. Uz metodologiju povijesti umjetnosti, u disertaciji su obilato korištene i sociološke
metode i instrumenti (etnografska metoda, polustrukturirani intervju, intervju), a s ciljem
dobivanja, kako uvida u mišljenja umjetnika i kustosa, tako i u stavove i osjećaje radnika,
ključnih aktera procesa deindustrijalizacije. Širenje analitičke i teorijske aparature olakšalo je
preciznije određenje specifičnosti odabranog korpusa utemeljene u Rockhillov koncept
društvene političnosti umjetnosti, na temelju kojeg se ovaj nadaje kao zaseban društvenokritički
iskaz unutar kompleksa suvremene, angažirane umjetnosti. |
Abstract (english) | The dissertation focuses on contemporary socially engaged artistic practices of Croatian
art that deal with the topic of deindustrialization, a very complex social phenomenon with an
extremely political sign, closely related to the collapse of socialism and the concept of transition
in the 1990s. Deindustrialization in Croatia took place at a specific historical moment, framed
by war and post-war socio-political circumstances, which ultimately led to the stigmatization
of the socialist heritage, and consequently the industrial heritage related to the period of
socialism. Therefore, when we talk about this recent industrial heritage, we also mean the
largely unexplored, unrecorded recent labor history.
By nature, the selected topics and artworks dealing with the process and social
consequences of deindustrialization are extremely political, which is why the theoretical
framework of their interpretation, generated by the explanations of contemporary socially
engaged art (Bourriaud, Bishop), was expanded with concepts from the field of political
philosophy, and in order to the basis for more complex analyzes of the relationship between art,
society, aesthetics and politics was articulated. They are approached by relying on the
philosophical discourse of Jacques Rancière, which presents art and politics as mutually related
fields, supplemented by additional clarifications of Rancière's terminology by theorist Gabriel
Rockhill and by focusing on Rockhill's concept of the social politics of art. Its operability is
tested on concrete examples of artistic realizations incorporated in museological research
projects - case studies - related to the tangible and intangible heritage of industrial production
and labor history in the period of socialism, in the interpretation of which the methods of art
history, industrial and heritage studies are intertwined with political philosophy.
Her subject is the complex relationship between art, society, aesthetics and politics, such
as we find in the corpus of artistic realizations on the subject of deindustrialization, which is
considered in the central part of the dissertation, through the presentation and explanation of
museological and research projects related to the "Dalmatinka" factories in Sinj, "Jugoplastika"
in Split and "Željezar Sisak" in Sisak, as glaring examples of deindustrialization in the local
context. Using artistic strategies that refer to the heritage of the historical avant-garde, the
observed artistic practices and concrete artistic realizations, created with the aforementioned
museological-research projects, are viewed from the perspective of activating collective
memory and affirming the forgotten industrial heritage of socialism, complemented by a
comparative analysis of the conditions of their production, circulation and receptions that
examine the socio-political potential of this type of art. In addition to the methodology of art
history, sociological methods and instruments (ethnographic method, semi-structured
interview, interview) were used extensively in the dissertation, with the aim of gaining insight
into the opinions of artists and curators, as well as into the attitudes and feelings of workers,
key actors of the deindustrialization process. The expansion of the analytical and theoretical
apparatus facilitated a more precise determination of the specificity of the selected corpus based
on Rockhill's concept of the social politics of art, on the basis of which it qualifies as a separate
socio-critical statement within the complex of contemporary, engaged art. |