Abstract | U literaturi se može pronaći mnogo različitih definicija darovitosti koji darovitost vide iz različitih perspektiva. Jedino što im je svima zajedničko jest to da darovitog učenika definiraju kao dijete visokorazvijenih sposobnosti. S obzirom na to da je odgojno-obrazovni proces prilagođen učenicima prosječnih sposobnosti, važno je poznavati jedinstvene potrebe i osobine darovitih učenika i na temelju toga prilagoditi različite metode rada, kao što su individualni rad, rad u skupinama, suradničko učenje, problemsko učenje, njihovim mogućnostima. Osim tradicionalnih metoda rada, u novije vrijeme u obrazovanju darovitih javlja se mogućnost primjene tehnologije koja treba imati pet ciljeva – nezavisno, individualizirano, interaktivno, interdisciplinarno i intuitivno učenje. Korištenje obrazovnih tehnologija u obrazovanju darovitih učenika ima mnogobrojne prednosti – povećava kvalitetu nastave, omogućuje lakše ostvarenje ishoda učenja i omogućuje darovitom učeniku da napreduje brzinom koja mu odgovara, a najčešće se govori o primjeni računala. Računalo u obrazovanju darovitih potiče nezavisno učenje, pruža im izazove, omogućuje im da samostalno istražuju, budu aktivni sudionici u procesu učenja i poučavanja, dublje i šire istražuju teme koje ih zanimaju, da organiziraju, analiziraju i sintetiziraju velik broj informacija, da budu kreativniji, da razviju sposobnost mišljenja višeg reda i da razviju sposobnost rješavanja problema. Računalo u obrazovanju darovitih je moguće koristiti na način da se koriste različite vrste računalnih igara, tutorijali, obrazovni računalni programi, računalne simulacije i računalno programiranje koji darovitim učenicima pružaju mogućnost rješavanja zadataka na nov i uzbudljiv način koji im dopušta da u potpunosti razviju svoj potencijal |
Abstract (english) | There are a lot of different definitions of giftedness that see giftedness from different perspectives. The only thing that those definitions have in common is that they define the gifted student as a child with high abilities. Since education system does not suit the needs of the gifted student, it is important to know the unique needs and characteristics of the gifted students so the teacher can adapt various teaching methods to their needs – individual work, working in groups, cooperative learning and problem-based learning. Besides traditional teaching methods, there is another option – the use of technology in education. The use of technology in education should have 5 goals: independent, individualized, interactive, interdisciplinary and intuitive learning. The use of educational technology has many advantages – it increases the quality of instruction, enables easier realization of learning outcomes and enables the gifted student to study at his/her own pace. The use of computers in gifted education stimulates independent learning, provides challenges to the gifted student, enables him/her to research independently, to be an active participant in the process of learning and teaching, to investigate a wide range of topics more deeply, to organize, analyze and synthesize a large amount of information, to be more creative, to improve higher-order thinking skills and problem-solving skills. The computer in gifted education can be used in many ways. For example, a teacher can use various computer games, tutorials, educational software, computer simulations and computer programming that give the gifted student the opportunity to solve tasks in a new, different way that allows him/her to realize his/her full potential |