Sažetak | Značajan utjecaj na vlastitu djecu svojim načinom odgoja, kao i postupcima, brigom i pružanjem ljubavi imaju roditelji. Kroz nove paradigme “ranog odgoja” ističe se važnost odgoja djeteta u obiteljskom okruženju kao i okruženju institucije ranog odgoja.
U ovom istraživanju cilj je bio ispitati povezanost između dimenzija roditeljstva i agresivnog ponašanja djece rane i predškolske dobi u obitelji i izvan nje. Provedeno je istraživanje u kojem je sudjelovalo N = 430 roditelja, a kao instrumenti korištena su tri upitnika. Prvi je Upitnik općih podataka, drugi je Upitnik MAPS (Multidimenzionalni upitnik roditeljstva), a treći Upitnik dječjeg ponašanja konstruiran za potrebe ovog istraživanja. Krenulo se od hipoteze da će majke pokazati veću emocionalnost i osjećajnost prema djetetu od očeva, da će roditelji s višim obrazovnim statusom imati više razumijevanja u odgoju djeteta od onih s nižim obrazovanjem, a također i da će roditelji mlađe životne dobi biti empatičniji od onih starije životne dobi. Također, krenulo se od pretpostavke da će agresivnost djece roditelja različitih demografskih obilježja i različitih roditeljskih ponašanja biti procijenjena različito. Provedenim istraživanjem te su pretpostavke djelomično potvrđene budući da su rezultati pokazali da su očevi u odnosu na majke ostvarili viši rezultat na permisivnosti, dok su majke pokazale veću razinu emocionalnosti. Također, visoko obrazovani roditelji, kao i oni mlađe životne dobi imaju veću prisnost sa svojom djecom. Što se tiče rezultata agresivnosti djece, roditelji s višim pozitivnim dimenzijama roditeljstva (toplina, proaktivnost, potkrepljenje, podrška) imaju djecu čije je ponašanje i osjećanje procijenjeno manje agresivnima u odnosu na roditelje koji su ostvarili više rezultate na negativnim dimenzijama roditeljstva.
Na temelju svih dobivenih rezultata moguće je zaključiti da su dimenzije roditeljstva povezane s procjenama dječje agresivnosti, kao i da demografska obilježja roditelja doprinose objašnjenju razlika u dimenzijama roditeljstva. |
Sažetak (engleski) | Parents have a significant influence on their own children through their upbringing, as well as their actions, care and love. Through the new paradigms of "early education", the importance of raising a child in a family environment as well as in the environment of an early education institution is emphasized.
In this research, the aim was to examine the relationship between the dimensions of parenting and the aggressive behavior of early and preschool children in and out of the family. A survey was conducted in which N = 430 parents participated, and three questionnaires were used as instruments. The first is the General Data Questionnaire, the second is the MAPS Questionnaire (Multidimensional Parenting Questionnaire), and the third is the Child Behavior Questionnaire constructed for the purposes of this research. It was hypothesised that mothers will show greater emotionality and sensitivity towards the child than fathers, that parents with a higher educational status will be more understanding in raising a child than those with a lower education, and also that younger parents will be more empathetic than the older ones. It was also hypothesised that the aggressiveness of children in parents with different demographic characteristics and different parental behaviours will be evaluated differently. The conducted research partially proved that these assumptions were valid because the results showed that fathers achieved a higher permissiveness score compared to mothers, while mothers showed a higher level of emotionality. Also, highly educated parents, as well as those of a younger age, have a greater intimacy with their children. As for the results of children's aggressiveness, parents with higher positive dimensions of parenting (warmth, proactivity, reinforcement, support) raise children whose behaviour and feelings are assessed as less aggressive, in contrast to parents who achieved higher results on negative dimensions of parenting.Based on all the obtained results, it is possible to conclude that the dimensions of parenting are related to assessments of children's aggressiveness, as well as that the demographic characteristics of parents contribute to the explanation of differences in the dimensions of parenting. |